כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום שישי, 31 ביולי 2015

אל תשתפו! (בעקבות הוידאו שצולם בלייב של מתאבדת)




מישהו צילם במקרה בלייב התאבדות של בחורה צעירה. ואז, זה היה נראה לו כמו רעיון טוב להעלות את זה לפייסבוק, ול- 2,449 אנשים (נכון לכתיבת פוסט זה) זה היה נראה כמו רעיון טוב לשתף את זה הלאה. 


אני פשוט לא מבינה, לא את האנשים שמשתפים וידאו כזה ולא את פייסבוק שלא מסירה את הוידאו הזה: 

זה לא סרט. זו לא סדרת טלוויזיה. אלו חיים אמיתיים של מישהי. מישהי שאיבדה אתמול את חייה, וחבריה ומשפחתה איבדו אותה. 

חוסר הרגישות וחוסר האחריות של אנשים שמרשים לעצמם לצלם דבר כזה ולהעלות אותו לרשת ולצפות בזה ולשתף את זה, כאילו שזה סרט או סדרת טלוויזיה, עושים עוול נורא גם לכל מי שוידאו כזה עלול להיות טריגר בשבילו/ה לאחר חווית אובדנות אישית או לאחר אובדן של אדם אהוב שהתאבד - במיוחד אם זה היה בקפיצה. 

זה עשוי להזכיר לאנשים תוך רגע טראומה נוראית, ולהחזיר אותם למקום איום שעלול לקחת להם זמן רב לצאת ממנו שוב - ובשבילך זו היתה סתם חווית צפיה קצרה והנה עברת הלאה לסדר היום.  

אם מישהו מהאנשים שמכיר אותה ואוהב אותה נחשף לזה בטעות - אני לא יכולה אפילו לדמיין כמה מחריד זה, לראות סרטון כזה על הרגעים האחרונים של אדם שאתה מכיר, ועל אחת כמה וכמה אם זה אדם שאתם אוהב. 

אני ממליצה לאנשים לדמיין איך הם היו מרגישים אם הם היו רואים סרטון מזוויע כזה ואז מגלים שהם מכירים את המצולמת. הרי אי אפשר לעשות unwatch ולמחוק את מה שראינו כרגע, וזה עלול לרדוף אותנו לתקופה ארוכה. 

עצוב לי לראות לאיזה רמות של חוסר אכפתיות, חוסר רגישות, חוסר אחריות וחוסר אמפטיה א/נשים מגיעים. 1,788 2,449 שיתופים נכון לרגע לזה, והמספרים רק עולים. דיווחתי כמובן לפייסבוק שיסירו את הסרטון ואני יודעת שאני לא היחידה. לא מבינה למה הוא עדיין באוויר. אבל גם אם פייסבוק יסירו אותו, שזו האחריות שלהם, זה עדיין לא מסיר מהאחריות שלנו: אל תשתפו.

עדכון: מסתבר שמספר אנשים צילמו את ההתאבדות והפיצו אותה, ושזה מופץ גם בווטסאפ. אני מודה שזה מעורר בי בחילה. גם עידו קינן כתב על כך בבלוג שלו, 'חדר 404'. 

עדכון: פייסבוק אכן לא הסירו את הוידאו - הם מסתפקים ב"אזהרת צפייה". לא, פייסבוק, אני מצטערת, זה לא מספיק טוב: תסירו את הוידאו! 



ולגבי המתאבדת עצמה, עצוב לראות שהיו סימני אזהרה שלא נקראו בזמן או לא הובנו כהלכה בזמן אמת. הלווואי ונצליח כן לעזור לאדם הבא. 

הפוסט האחרון שלה, כנראה בדרכה למקום ממנו התאבדה


מספר פוסטים שלה מהשבוע האחרון לחייה, בהם היא משתפת את חוויותיה כחולת מניה-דיפרסיה. 

אם נתקלתם בתכנים ברשת שעלולים להיות אובדניים, תנסו לעזור. כתבתי מדריך מה לעשות כשרואים פוסט אובדני בפייסבוק, וכתבתי מדריך בשיתוף עם העמותות בשביל החיים וסה"ר מה לעשות כשרואים פוסט אובדני ברשת. 

לכל מי שמכיר אותה אלו ימים עצובים, ולכל מי שלא מכיר אותה וזה לא נוגע בהם באמת ומבחינתם זה סתם עוד חומר מצולם לשיתוף: תפסיקו לשתף

עד כאן לגבי האחריות שלנו, ובואו נחזור לאחריות של פייסבוק: תסירו תכנים מזוויעים כאלו! מתוך התחשבות ברגשות חבריה ובני משפחתה, מתוך התחשבות באנשים שתכנים כאלו הוא טריגרי עבורם, מתוך הבנה שיש לכם תפקיד ואחריות: לא, אתם לא רק צינור. 

עדכון נוסף: לאחר מספר שעות קיבלתי הודעה שהוידאו שדיווחתי עליו הוסר, אבל לא על ידי פייסבוק, אלא על ידי מי שהעלה אותו: 



מוזר: פייסבוק מציינת שהוידאו הוסר בטרם נבדק על ידה - כשכבר קיבלתי תשובה ממנה לאחר בדיקתו. 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

עדכון 2/8/15: 'קפטן אינטרנט' בהארץ העלו כתבה ובה ציטוטים שלי מהפוסט הזה: מה אתם עושים כשאתם משתפים סרטון של צעירה שהתאבדה? וכן ציטוטים של ד"ר יוסי לוי בלז מ"בשביל החיים". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//