כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום שני, 13 בנובמבר 2023

מדריך "מוות דיגיטלי" עדכני - חלק ראשון - נוב' 23'

עקב המצב כתבתי מדריכי "מוות דיגיטלי" עדכניים ואני זמינה שוב לראיונות בנושא.
המדריך הראשון - זה שאת/ה נמצא/ת בו עכשיו - כולל את עשר החברות המהוות את המכנה המשותף הרחב ביותר וניתן גם להוריד אותו כחוברת

כתבתי מדריך שני, הכולל את מדיניות ה"מוות הדיגיטלי" בנושאים: כלליאחסון בענן ושיתוף קבציםאימיילבניית אתרים ואחסונםפיננסימכירה, גיימינג ותכנות. הוא כולל 33 חברות ונמצא כאן

עדכון 3/12/23
: כתבתי הרחבה למדריכים, העוסקת במנהלי סיסמאות, היא נמצאת כאן

עדכון 6/1/24: כתבתי מדריך נוסף, המתקד באתרים וחברות רלוונטיים לעצמאיים/ות ולעסקים קטנים, הוא נמצא כאן

עדכון 20/2/24: כתבתי הרחבה שמתמקדת ספציפית בשימור מספר הטלפון פעיל, היא נמצאת כאן

זוהי מדיניות ה"מוות הדיגיטלי" של עשר החברות הרלוונטיות בישראל כיום, ע"פ סדר א'-ב':
מצאת טעות? רוצה לבקש שאבדוק מדיניות של חברה / ספקית נוספת? האם יש שאלות נוספות שכדאי שאשאל? כתבו לי!

שימו לב: 
ניתן לפנות אל: טיק טק טכנולוגיות, בטלפון 03-6131555 או במייל hq@tictac.co.il: הם פתחו בתחילת המלחמה חמ"ל שמטפל בשחזור מידע של חטופים ונרצחים. עד כה פנו אליהם עשרות רבות והם ממשיכים לעבוד ככל שיידרש. הם מחלצים מידע מטלפונים ומחשבים למשפחות, בהתנדבות מלאה.  

יודע/ת על אפשרויות עזרה אמינות נוספות? כתבו לי ואפרסם גם אותן. 

   


המידע וההנחיות שאינסגרם מספקים קיימים גם בעברית

איך מגיעים?
ניתן להיכנס לאינסטגרם גם מהאפליקציה על הטלפון וגם בגלישה ברשת מדפדפן במחשב/טבלט: אתר.

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון?
באינסטגרם יש שני סוגי חשבונות: פרטי וציבורי. האם התוכן שהועלה לאינסטגרם יהיה זמין לעיניך גם כשאין לך גישה לחשבון? זה תלוי בסוג החשבון, כפי שנבחר על ידי הנפטר/ת.

יכולים להיות לכל אדם עד חמישה חשבונות.
שימו לב: יש גם שני סוגי חשבונות: פרטי וציבורי, וגם שלושה סוגי פרופילים: אישי, עסקי ("מקצוען"), ו-"יוצר" (כרגע בגרסת בטא), אבל סוג הפרופיל לא רלוונטי לשאלה האם תוכלו להוריד את התכנים שהועלו! רק האם החשבון מוגדר כציבורי או כפרטי רלוונטי מבחינה זו. 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון? 
לא 

מה קורה אם מדווחים להם על מוות?
אם הם מקבלים דיווח שאדם נפטר, הפרופיל שלו הופך לפרופיל הנצחה.

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו?
לא ברור

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון? 
תמונות ניתן לשמור רק ממכשיר הטלפון, יש הנחיות כיצד לעשות זאת כאן.
מידע ניתן להוריד גם ממחשב וגם מהטלפון, ההנחיות כאן

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון? 
יש מספר כלים המאפשרים לעשות זאת: הם כולם חיצוניים לאינסטגרם. ניתן להיעזר בהסבר שיש כאן (באנגלית). 

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. לא לדווח לאינסטגרם שהאדם נפטר! יש לזה השלכות בלתי-הפיכות, למשל: אי אפשר להיכנס יותר לחשבון, גם אם יש לך את הסיסמה הנכונה וגם אם קיבלת אותה, יחד עם רשות כניסה, ממי שנפטר/ה.
2. אם אין לך אין להיכנס לחשבון: לא לפנות אליהם!
3. אם יש לך איך להיכנס לחשבון: להיכנס מדי פעם, רק כדי לא ליצור רצף ממושך של אי-פעילות.
4. להוריד (= לשמור) מתוך החשבון כל מה שרק אפשר.


  • אפל
    Apple


כיוון שזה ארוך, שמתי את אפל בדף משל עצמה, שנמצא כאן




    









המידע וההנחיות שגוגל מספקים קיימים גם בעברית


גוגל כוללת, בין השאר, את הדואר האלקטרוני ג'ימייל Gmail, אתר הוידאו יוטיוב YouTube, תמונות בענן Google Photos, אתר הבלוגים בלוגר Blogger, שירות האתרים Google Sites ושירות האחסון בענן Google Drive

איך מגיעים? 
ניתן להיכנס אל כל אחד מהם גם מהאפליקציות המותקנות על הטלפון וגם בגלישה ברשת מדפדפן במחשב/טבלט: ג'ימייל, יוטיוב, גוגל דרייב, בלוגר., גוגל פוטוז. בגוגל יש צורך בצעד נוסף לפני הכניסה הראשונה ממכשיר חדש: גם אם בעל/ת החשבון לא בחר/ה באימות דו-שלבי (Two step verification / two step authentication), החל מ-2021 גוגל מבקשת בעצמה אימות דו-שלבי ממליוני משתמשים. סוג האימות שהיא דורשת מחייב את מכשיר הטלפון, אבל אם יש לך גישה לג'ימייל (ממכשיר שעדיין מחובר אליו), ניתן לאשר את הכניסה לחשבון גם משם. יכול להיות שבעל/ת החשבון הגדירו אימות דו-שלבי באמצעות מאמת החשבונות של גוגל (Google Authenticator). אפליקציה זו ניתנת להתקנה על טאבלט וגם כתוסף לדפדפן כרום, ובמידה ובעל הטלפון התקין אותה על מכשיר הקיים ברשותכם, ניתן לקבל קוד לאימות הדו-שלבי על המכשיר שבידיכם (במידה ובעל הטלפון התקין את האפליקציה רק על הטלפון שאיננו ברשותכם – לא ניתן לקבל קוד עבור אימות דו-שלבי ולכן לא ניתן להיכנס לחשבון מהטבלט/מחשב). 
גוגל מציעה תמיכה תחת הכותרת: "איך פותרים בעיות נפוצות באימות דו-שלבי". היא מציעה כל מיני אפשרויות, כולל כניסה באמצעות סריקת קוד QR (רלוונטי רק אם יש לך גישה למכשיר שכבר מחובר לחשבון גוגל הזה). בתמיכה של גוגל אפשר גם למצוא מענה תחת: איך לשחזר את חשבון גוגל או ג'ימייל (אם אין לך את שם המשתמש או את הסיסמה או איך לקבל קודי אימות). 

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון? אם כן – איך? 
יוטיוב: כן, ניתן להוריד סרטונים על ידי שלל כלים חיצוניים, גם כאודיו בלבד וגם כוידאו. דוגמאות לכלים כאלו בעברית יש כאן, ובאנגלית כאן
בלוגר: כן, ניתן להיכנס לכל פוסט, להעתיק את תוכנו ואז להדביק את זה למקום אחר, וניתן להוריד כל תמונה. כיוון שבלוגר ויוטיוב שניהם בבעלות גוגל, ברוב המקרים הסרטונים שתראו בבלוגר יימצאו ביוטיוב, ואפשר יהיה להורידם משם. 
גוגל דרייב: רק אם זה תוכן ששותף איתך לפני המוות 
ג'ימייל: רק אם זה תוכן שנשלח אליך לפני המוות 
אם הוגדרת מראש על ידי בעל/ת החשבון כמנהל/ת חשבון לא פעיל, ואם בעל/ת החשבון בחר/ה מראש לשתף איתך תכנים מתוך החשבון, תקבל/י מגוגל מייל בו יכול להיות כתוב, לדוגמה: "__________ (שם) _______________ (כתובת אימייל) הורה לגוגל לשלוח לך את הודעת האימייל הזו באופן אוטומטי לאחר שיפסיק להשתמש בחשבון שלו. הוא נתן לך גישה לנתוני החשבון הבאים: בלוגר, דרייב, דוא"ל, יוטיוב, ניתן להוריד את הנתונים האלו כאן (לינק)". שימו לב: ניתן להגדיר עד עשרה אנשים כ"מנהלי חשבון לא פעיל"! . אם את/ה לא קיבלת מייל כזה, אולי מישהו/י אחר/ת מהקרובים/ות קיבל/ה? בעל/ת החשבון יכול/ה היה/היתה להגדיר שהמייל הזה ישלח לאחר 3, 6, 12 או 18 חודשים. 
גוגל סייטס: ניתן להוריד כל תמונה / סרטון / טקסט היישר מתוך כל אתר של גוגל סייטס - אלא אם בעל/ת החשבון הגדיר/ה אחרת. 
גוגל פוטוז: רק אם זה תוכן ששותף איתך לפני המוות 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון? 
מה שעומד בראש מעייניהם היא שמירת פרטיות המת. בשום מקרה הם לא יספקו סיסמה / גישה לחשבון. במקרים מסויימים הם מוכנים לסגור את החשבון, ובמקרים אחרים הם מוכנים לספק תוכן מחשבון. כל מקרה נבדק לגופו ובקפידה. ניתן להגיש לגוגל בקשה בנוגע לחשבון של אדם שנפטר עבור אחד משלושת הדברים הבאים: סגירת חשבון, קבלת כספים מחשבון, קבלת נתונים מחשבון, כאן: שליחת בקשה לגבי חשבון של משתמש שנפטר

מה קורה אם מדווחים להם על מוות? 
לא מצאתי התייחסות לנושא 

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו? 
חשבון שלא נכנסים אליו במשך שנתיים, עלול להימחק. 

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון? 
חשבון גוגל מאפשר כניסה לכל שירותי גוגל המקושרים לאותו החשבון, ומשם ניתן להמשיך הלאה לתוך כל שירות ולפעול לפי ההנחיות. 
ניתן להשתמש בכלי ייצוא של גוגל: takeout, שמאפשר לבחור מה מתוך החשבון ברצונך לייצא, ובאיזה פורמט. הכלי באנגלית. 
אצלי באופן אישי חשבון היוטיוב נוצר לפני שיוטיוב נרכשה על ידי גוגל, ולכן ערוץ היוטיוב שלי אינו מקושר לאף אחד מחשבונות הגוגל שלי (כל כתובת מייל בג'ימייל היא חשבון גוגל נפרד). אם את/ה מחפש/ת משהו ולא מוצאת אותו בתוך החשבון הכללי, ייתכן ש-כמו אצלי- יש צורך בגישה נפרדת. יוטיוב מציעה תמיכה נפרדת מהתמיכה הכללית של גוגל לגבי פתרון בעיות בחשבון ו/או בכניסה אליו. 

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. גוגל עשוי להכיל הרבה מאד תוכן שתרצו להוריד (לשמור): אל תנסו לעשות הכל בבת אחת - זה מעייף, מציף ומאתגר מכל בחינה.
אם אין לך גישה לחשבון/ות ואת/ה תלוי/ה בכלים חיצוניים - את/ה ככל הנראה לא מוגבל/ת בזמן. תני לעצמך את הזמן הזה. 
אם יש לך גישה לחשבון, ככל הנראה יש לך כמעט שנתיים עד שתהיה/י חייב/ת להיכנס לחשבון כדי להימנע ממצב בו החשבון יוגדר כלא-פעיל (יוצא הדופן היחידי עלול להיות אם אין לך גישה לחשבון, ובעל/ת החשבון השאירה הנחיות מה לעשות אם החשבון יהיה לא פעיל, ובחר/ה שהחשבון יימחק, ובחר/ה את משך הזמן המינימלי, שהוא שלושה חודשים. אבל גם אז - יש לך שלושה חודשים. אל תנסה/י לעשות הכל בבת אחת ומיד). 



 
המידע וההנחיות שווטסאפ מספקים קיימים גם בעברית

איך מגיעים? 
ניתן להיכנס לווטסאפ גם מהאפליקציה על הטלפון וגם מדפדפן במחשב/טבלט: whatsapp web. אבל – כדי להגיע לווטסאפ ווב, צריך את הטלפון כדי להתחבר לחשבון (באמצעות סריקת קוד QR). 
במידה והטלפון לא בידיכם ואין גישה שכבר קיימת במחשב/טבלט כלשהו – אין איך ליצור את החיבור לווטסאפ ווב.  
במידה והמחשב/טבלט עדיין מחובר לחשבון, תוכלו להיכנס לווטסאפ במשך עד 14 יום. לכל חשבון ווטסאפ (כלומר לכל מכשיר טלפון נייד) יכולים להיות מחוברים עד ארבעה מכשירים שונים (מחשבים / טבלטים) בו זמנית. 
אם הנפטר/ת הגדיר/ה בווטסאפ ווב "נעילת מסך", כלומר סיסמה יעודית נוספת לפתיחה הספציפית של ווטסאפ, תצטרכו גם אותה. 
יש לווטסאפ גם גרסה שולחנית (שניתנת להורדה למחשב): whatsapp Desktop.   

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון (ובלי הטלפון)? 
לא – אלא אם יש גישה לגיבוי. הסבר בהמשך. 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון / היסטורית חשבון?
מה קורה אם מדווחים להם על מוות? 
אין אצלם התייחסות לנושא.
את המדיניות שלהם לגבי מכשיר טלפון שאבד / נגנב, ניתן למצוא כאן

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו? 
לאחר 120 ימים (ארבעה חודשים) ללא פעילות בחשבון, הוא נמחק
חשבון הווטסאפ מקושר למספר טלפון ספציפי: חשוב להשאיר גם את המספר והסים פעילים (כלומר: להמשיך לשלם על תוכנית הסלולר) על מנת לא לאבד את החשבון. כמו כן: "כדי להיות פעיל, חשבון חייב להיות מחובר לאינטרנט. אם אפליקציית WhatsApp פתוחה במכשיר אבל אין בו חיבור לאינטרנט, החשבון לא יהיה פעיל". 
לווטסאפ יש שתי אפליקציות שונות: פרטית ועסקית. למנוי עסקי "רגיל" יש אפשרות לחבר עד ארבעה מכשירים (מחשבים / טבלטים) בו זמנית, כמו בחשבון הפרטי. למנויי פרימיום באפליקציה העסקית יש אפשרות לחבר עד עשרה מכשירים בו זמנית. אם לא תשתמשו בטלפון במשך 14 יום, כל המכשירים המחוברים ינותקו. מכשיר מחובר שלא היתה בו פעילות במשך 30 יום, ינותק.

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון? 
אין אפשרות לייצא את היסטוריית הצ'טים מהווב, רק ממכשיר הטלפון עצמו. לגבי מכשירי אפל ההסבר כאן, ולגבי מכשירי אנדרואיד (אנדרואיד = מערכת ההפעלה תוצרת גוגל, ולמעשה כל מכשיר שאינו אפל), כאן.
אבל # 1: ווטסאפ ניתן לגיבוי לענן: iCloud (אפל) וגוגל דרייב (אנדרואיד), אז אם עדיין יש לך גישה לחשבון - ואם יש גיבוי - ניתן למצוא אותו שם. הסבר לגבי הגיבוי באנדרואיד ניתן לקרוא כאן.
אבל # 2: אם אין לך את מכשיר הטלפון / הסים, אבל יש באפשרותך לרכוש סים חדש של אותו המספר, ניתן לשים את הסים במכשיר טלפון אחר ולהעביר אליו את חשבון הווטסאפ המשויך למספר: אם היה גיבוי, ייתכן שאפשר לשחזר משם. כאן יש את ההסבר איך משחזרים צ'אטים ממסד הנתונים של WhatsApp בטלפון.  
* ראה/י מטה עוד אפשרות שקשורה לסים, אם את/ה בעלת החשבון בחברת הסלולר. 

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון? 
כאמור - אי אפשר 

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. אם עדיין יש איך להיכנס לווטסאפ: לשלוח לעצמך הודעה מחשבון הנפטר/ת לפחות פעם בשלושה וחצי חודשים (על מנת שהחשבון יישאר פעיל) ולבצע גיבוי כל חמישה חודשים (על מנת שההיסטוריה לא תימחק). 
2. להוריד (= לשמור) כל מה שרק אפשר. 












המידע וההנחיות שטוויטר / X מספקים קיימים באנגלית

איך מגיעים? 
ניתן להיכנס לטוויטר / X גם מהאפליקציה על הטלפון וגם בגלישה ברשת מדפדפן במחשב/טבלט: אתר.

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון? 
התשובה תלויה בהגדרות שנקבעו על-ידי בעל/ת החשבון (בטוויטר / X יש שתי אפשרויות להעלאת תוכן: ציבורי או מוגן. פוסטים שהועלו כציבוריים ניתנים לצפייה על ידי כל אחד/ת – גם על-ידי מי שאין לו/ה חשבון טוויטר / X. פוסטים שהועלו כמוגנים ניתנים לצפייה רק על ידי מי שבעל/ת החשבון אישר/ה כעוקב/ת) 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון? 
מה קורה אם מדווחים להם על מוות? 
מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו? 
איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון? 
ההסבר (באנגלית) להורדת הארכיון האישי כולו, נמצא כאן. שימו לב: צריך גם גישה לכתובת המייל המשוייכת לחשבון הטוויטר! כי הארכיון נשלח לשם. 

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון? 
ניתן להוריד תמונות מטוויטר – הסבר (באנגלית) כיצד לעשות זאת יש כאן
מנויי פרימיום יכולים להוריד סרטונים – אלא אם מי שהעלה את הסרטונים הגדיר אותם מראש, בעת ההעלאה, כבלתי-ניתנים להורדה. 
ניתן להוריד תמונות וסרטונים מטוויטר באמצעות צד שלישי: דוגמה לתוצאות חיפוש בעברית יש כאן, ובאנגלית, כאן
הסבר כיצד להוריד סרטונים שהוגדרו כפרטיים יש (באנגלית) כאן

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. להוריד (= לשמור) כל מה שרק אפשר.





המידע וההנחיות שטיקטוק מספקים קיימים גם בעברית

איך מגיעים?
ניתן להיכנס לטיקטוק גם מהאפליקציה על הטלפון וגם בגלישה ברשת מדפדפן במחשב/טבלט: אתר.

לעיתים החשבון יהיה נעול באבטחה נוספת: אימות דו-שלבי. אם החשבון הוגדר עם אימות דו-שלבי והשיטה שנבחרה היא אימות באמצעות קבלת קוד בסמס, זה לא עוזר אם מכשיר הטלפון לא בידיך. אבל, אם השיטה שנבחרה על ידי בעל/ת החשבון היא אימות באמצעות קבלת קוד למייל, ועדיין יש לך גישה למייל דרך דפדפן במחשב / טבלט, תוכלו לקבל את הקוד למייל ולהיכנס לחשבון הטיקטוק. אם זה מכשיר של אפל, ייתכן שהוא יהיה נעול גם ב-Passkey.

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון?
התשובה תלויה בהגדרות שנקבעו על ידי בעל/ת החשבון

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון?
לא 

מה קורה אם מדווחים להם על מוות?
נכון לעכשיו אין במדיניות / תנאי השמוש שלהם התייחסות לנושא. ב-7/11/23 שאלתי את דוברת טיקטוק בישראל, נטלי זיו, שענתה: 

"טיקטוק מתייחסת ברצינות רבה לנושא ניהול החשבון של המשתמש ואופן הנצחתו לאחר פטירתו. אנו עובדים על הנגשת האפשרות הזו למשתמשים תוך יישום מדיניות ברורה שתאפשר לבצע זאת באופן שיכבד כל משתמש בקהילה שלנו".

כשהקשיתי עם שאלות המשך מהסוג הפרקטי, נעניתי ב: 

"אין לנו כרגע מדיניות סגורה בנושא. עובדים על עדכון שלה כעת. זה יקח כשבוע, ואז נפרסם".

 עדכון 28/11/23: המדיניות שלהם בנושא לא תהיה מוכנה לפני ינואר 2024. 

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו?
לאחר 180 יום ללא פעילות בחשבון, שם החשבון משתנה – אבל לא נמחק. התוכן שהועלה נשאר גם אם החשבון אינו פעיל.

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון?
הסבר כיצד לניתן להוריד נתונים יש כאן

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון?
ההסבר כיצד להוריד סרטונים נמצא כאן

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. להוריד (= לשמור) כל מה שרק אפשר.










המידע וההנחיות שטלגרם מספקים קיימים באנגלית

איך מגיעים? 
ניתן להיכנס לטלגרם גם מהאפליקציה על הטלפון/טאבלט, גם מדפדפן במחשב/טאבלט: Telegram web וגם על ידי התקנת תוכנה למחשב: Telegram Desktop. אבל: כדי להיכנס לטלגרם ווב, צריך את מכשיר הטלפון כדי להתחבר לחשבון (באמצעות סריקת קוד QR).
בניגוד לווטסאפ, טלגרם הוא שירות מבוסס ענן. זה אומר שכל מה שנשלח מ/אל טלגרם נשלח מ/אל ענן, ולא מ/אל מכשיר - וזה אומר שהכל מגובה בענן כי הכל קיים מלכתחילה בענן.
כתוצאה מכך, למשל, מספר בלתי מוגבל של מכשירים ודפדפנים יכול להיות מחובר לטלגרם בו זמנית.
יוצא הדופן היחידי מבחינת הענן הוא שטלגרם מציעה גם שיחות סודיות, שאליהן ניתן להיכנס רק מהמכשיר ממנו הן נשלחו – הן לא קיימות בענן ואין גישה אליהן ממכשירים אחרים.
אם בעל החשבון בחר/ה באפשרות של אימות דו-שלבי, יש צורך גם בקוד שמגיע בסמס, וגם בסיסמה, כדי להתחבר לחשבון.
אם בעל/ת החשבון הגדיר/ה כתובת מייל לשחזור הגישה לחשבון, יכול להיות שניתן יהיה להיכנס גם בלי מכשיר הטלפון – כל עוד יש לך גישה למייל.
אם יש לך את מכשיר הטלפון, והוגדר מראש אימות דו-שלבי, ניתן לקבל קוד גישה לטלגרם גם בשיחת טלפון.
אם מכשיר הטלפון לא ברשותך, אבל טלגרם עדיין מחובר במכשיר אחר, ניתן לקבל קוד גישה ישירות דרך טלגרם (ולא בסמס).
אם אין לך את מכשיר הטלפון אבל יש לך אפשרות להזמין כרטיס סים חדש עם אותו המספר, ניתן לקשר את החשבון אליו, ההסבר כאן.
אם אין לך אפשרות להזמין כרטיס סים חדש עם אותו המספר אבל יש לך עדיין גישה למכשיר (מחשב/טבלט) שעדיין מחובר לטלגרם, ניתן להיכנס להגדרות ולשייך לחשבון הקיים מספר טלפון חדש
* ראה/י מטה עוד אפשרות שקשורה לסים, אם את/ה בעלת החשבון בחברת הסלולר. 

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון או לטלפון?
לא – צריך גישה לפחות לאחד מהם 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון, אם אין לי את המכשיר?
לא, כי לטלגרם אין כתובת מייל או כל אמצעי זיהוי / יצירת קשר אחר/נוסף עם בעל/ת החשבון, מלבד מספר הטלפון

מה קורה אם מדווחים להם על מוות?
עד כה לא מצאתי אצלם התייחסות לנושא. שאלתי אותם – אעדכן. 

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו?
חשבון שלא נכנסו אליו במשך שישה חודשים – נמחק, על כל תכולתו (אלא אם בעל החשבון הגדיר אחרת). 

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון / למכשיר?
אם רוצים להוריד בבת אחת כמות גדולה של תמונות / סרטונים, ניתן לעשות זאת באמצעות Telegram Desktop. הם מגדירים זאת כ"כלי ייצוא" -Chat Export Tool - ההסבר (באנגלית) נמצא כאן

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון?
בטלגרם יש, בנוסף לצ'טים, גם קבוצות וערוצים. תכנים שבעל/ת החשבון העלה/העלתה לערוץ, ניתנים להורדה על ידי מנויי הערוץ, אלא אם הוגדר אחרת. יש דרכים לעקוף הגבלת הורדה גם אם נקבעה, באמצעות כל מיני כלים ופטנטים, למשל אלו. תכנים שהועלו לקבוצה ניתנים להורדה על ידי כל אחד/ת מחברי/ות הקבוצה, באמצעות מחשב, כפי שמוסבר (באנגלית) כאן (Export chat history). 

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. לזכור שחיבורים אחרים לחשבון עשויים להיות פעילים, ואחרי שאת/ה בטוח/ה שהתחברת בעצמך בהצלחה – לנתק את כל שאר החיבורים. הסבר כיצד ניתן לראות את החיבורים הפעילים האחרים ואיך להתנתק מהם יש כאן, כחלק מההסבר מה לעשות אם מכשיר הטלפון נגנב.
2. להוריד (=לשמור) כל מה שרק אפשר.
3. להיכנס לחשבון לפחות כל חמישה וחצי חודשים. 




 

המידע וההנחיות שמייקרוסופט מספקים קיימים גם בעברית

מה זה כולל? איך מגיעים? 
ניתן להגיע גם מהאפליקציה שעל הנייד וגם מדפדפן במחשב/טבלט: אתר האימייל אאוטלוק (לשעבר הוטמייל), אתר האחסון וואןדרייב

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון?
לא 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון?
לא – אולי בפסיקת בית משפט: ניתן להגיש להם צו מבית משפט בנושא.
מה שנמצא בראש סדר העדיפויות שלהם זה פרטיות חשבון הנפטר/ת.

מה קורה אם מדווחים להם על מוות?
שום דבר.  

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו?
לאחר שנתיים של אי-פעילות (כלומר שנתיים של אי-כניסה לחשבון), הוא נמחק 

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון?
הסבר כיצד להוריד מוואןדרייב יש כאן. הסבר כיצד ניתן לשמור הודעה מאאוטלוק כקובץ יש כאן. מידע נוסף לגבי ייצוא הודעות יש כאן.

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון?
כאמור – אי אפשר

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"?
1. גיבוי היא מילת המפתח: אם אין גישה לחשבון / אחסון / גיבוי הנוכחיים: - כדאי לחפש גיבוי קודם, כי להשיג חלק מהתמונות / סרטונים / תכתובות זה עדיף על פני כלום. הסבר כיצד לחפש גיבוי בארכיון (אם קיים) יש כאן. מידע נוסף לגבי ייצוא הודעות יש כאן




המידע וההנחיות שפייבוקס מספקים קיימים בעברית 

בחיפוש בתנאי השימוש, שאלות נפוצות וכו' לא מצאתי התייחסות למוות של משתמש/ת ולכספים שעשויים להימצא בחשבונו/ה. ב-6/11/23 פניתי אל התמיכה של פייבוקס וביקשתי לדעת מהי המדיניות שלהם לגבי מות משתמש/ת, חשבון לא-פעיל וכו'. ב-19/11 חזרו אלי עם התשובה הבאה: 

"בפייבוקס קיים תהליך לטיפול וסגירה של חשבונות נפטרים.
פייבוקס אינה עושה שימוש בכספים בחשבונות שאינם פעילים והם נותרים נזילים ביתרת המשתמש.
לאחרונה, בצל המלחמה הותאם תהליך הטיפול בחשבונות נפטרים שיש להם חשבון בפייבוקס כדי להקל על המשפחות ולתת מענה גם במצבים מורכבים שנוצרו, וצוות ייעודי שהוכשר לכך אמון על מתן המענה.
במסגרת זאת, ככל שיש צורך, ניתנות הנחיות כיצד לגשת לחשבון שנחסם / אבדה הגישה למכשיר הנייד הרלוונטי.
ניתן לפנות למייל הזה support@payboxapp.com ולציין את נושא הפנייה". 

שאלתי כמה שאלות המשך, ונעניתי כי: 

"הפונה יכול להיות כל אדם אשר יש לו קשר לנפטר (גם אם אין לו קרבה משפחתית), וסוג המסמכים שנבקש תלוי בסוג קשר לנפטר ובנסיבות המקרה. המחלקה הייעודית תיתן את המענה לפונה בהתאם למקרה". 

(BIT, אפל פיי Apple Pay וגוגל וולט Google Wallet אינם "מאחסנים" כספים: הם אינם "אוגרים" כספים, הם רק "צינורות" שכספים עוברים דרכם. לכן, אני לא מפרטת לגביהם: הם נכללים בנהלים הקיימים והמוסדרים לגבי כרטיסי האשראי וחשבונות הבנק של המתים). 


 






המידע וההנחיות שפייסבוק מספקים קיימים גם בעברית

איך מגיעים? 
ניתן להיכנס לפייסבוק גם מהאפליקציה שעל הטלפון וגם בגלישה ברשת מדפדפן במחשב/טבלט: אתר

האם ניתן להוריד תוכן גם בלי גישה לחשבון? 
התשובה תלויה בהגדרות הפרטיות שנקבעו על ידי בעל/ת החשבון לגבי כל פוסט, תמונה וסרטון. בפייסבוק ניתן להגדיר אותם באופן שונה אחד-אחד. כלומר, יכול להיות שתראו ו/או כן תוכלו להוריד חלק מהדברים, ולא תוכלו לראות ו/או להוריד חלק אחר מהדברים. 

האם ניתן לקבל מהם סיסמה / גישה לחשבון? 
בתנאי השימוש כתוב: "אתה רשאי למנות אדם (הנקרא איש קשר לענייני הנצחה) שינהל את החשבון שלך אם החשבון יונצח. אם אפשרת זאת בהגדרות שלך, רק איש הקשר לענייני הנצחה או אדם שזיהית בצוואה תקפה או במסמך משפטי דומה תוך הבעת הסכמה ברורה לחשוף את התוכן שלך בפני אדם זה במקרה של מוות או אי-יכולת לתפקד, יוכל לבקש חשיפה מוגבלת של מידע מהחשבון שלך לאחר הנצחתו". שימו לב: זה רלוונטי רק אם הנפטר/ת הגדיר/ה זאת כך מראש! וגם אז, מדובר בגישה מוגבלת ולא בגישה מלאה.

מה קורה אם מדווחים להם על מוות? 

מה ההבדל בין פרופיל לדף? 
פרופילים הם אישיים, דפים הם ציבוריים וכמו כן קיימות גם קבוצות. על ההבדל ביניהם ניתן לקרוא כאן.

מה קורה לחשבון אם לא נכנסים אליו? 
המדיניות שלהם לגבי פרופילים שלא נעשה בהם שימוש לא ברורה: כאן כתוב "ייתכן שנשבית או נמחק את החשבון שלכם אם לא נעשה שימוש בחשבון והוא נשאר לא פעיל למשך תקופת זמן ממושכת", בהמשך אותו דף כתוב: "ייתכן שנשבית ונמחק חשבונות שלא נעשה בהם שימוש ושנשארים לא פעילים למשך פרק זמן ממושך" – בלי ציון ברור של משך הזמן – אבל פה כתוב שהחשבון עשוי להיות מושעה אם לא תהיה בו פעילות במשך 28 יום

איך מורידים תוכן אם יש גישה לחשבון? 
הסבר כיצד להוריד עותק של כל המידע – כולל תמונות וסרטונים - יש כאן
הסבר איך להוריד תוכן מדף ניתן למצוא כאן

איך מורידים תוכן אם אין גישה לחשבון? 
מספר כלים חיצוניים מאפשרים זאת, שלל הסברים (באנגלית) יש כאן, תוצאות חיפוש בעברית יש כאן
אם בעל/ת החשבון הגדיר אותך כאיש/אשת הקשר שלו/ה לענייני הנצחה, תוכלי/י לקבל מפייסבוק הרשאות מסויימות לפרופיל הפייסבוק הראשי שלו/ה. זה רלוונטי רק אם זה הוגדר מראש, ויכול היה להיות מוגדר מראש רק אם יש לך פרופייל פייסבוק משל עצמך. 

מהי המלצת "אבק דיגיטלי"? 
1. לא לדווח לפייסבוק שהאדם נפטר! יש לזה השלכות בלתי-הפיכות, למשל: אי אפשר להיכנס יותר לחשבון, גם אם יש לך את הסיסמה הנכונה וגם אם קיבלת אותה, יחד עם רשות כניסה, ממי שנפטר/ה. 
2. לכתוב בכל מקום אפשרי שאת/ה מבקש/ת לא לדווח על מותו/ה לפייסבוק. 
3. אם אין לך אין להיכנס לחשבון: לא לפנות אליהם! 
4. אם יש לך איך להיכנס לחשבון:
א. לשקול "לנעול" את הפרופיל (הסברתי בפוסט הזה מה זה ואיך לתפעל את זה) 
ב. להיכנס מדי פעם, רק כדי לא ליצור רצף ממושך של אי-פעילות.
5. אם את/ה חושש/ת שמא הפרופיל שלו/ה יונצח (חשש לגיטימי כיוון שכל אחד/ת יכול/ה לדווח לפייסבוק על כל אחד/ת כמת), ויש לך פרופיל פייסבוק, ויש לך גישה לחשבון שלו/ה: הוסף/יפי את עצמך כאיש/אשת קשר לענייני הנצחה. זה יתן לך הרשאות מסויימות, אם הפרופיל חלילה יונצח בניגוד לרצונה/ו/ך, שזה עדיף על כלום. 
6. להוריד (= לשמור) כל מה שרק אפשר.

צילומסך מפייסבוק (קיבלתי מהמשפחה, ברשותה):
בקשה לא לדווח לפייסבוק על המוות - 
כבר בשלב הראשוני של ההודעה על המוות


* עדכון 28/11/23 בנוגע לסים, ותודה לקורא הבלוג יובל דה-רוס:
"עזרתי לאב להתחבר לחשבון של הבן שלו שנפטר. הגענו לשלב שמצריך סמס - אבל המכשיר והסים אינם. כיוון שהאבא הוא הבעלים של החשבון, יכולנו התקשרנו לחברת הסלולר ולהעביר את המספר של הבן אל הסים של האבא ("הצלבת סימים"). ואז קיבלנו את הסמס המיוחל למכשיר של האבא, ולאחר מכן החזרנו חזרה את המספרים והסימים כפי שהיו (וגם הזמנו סים חדש עם המספר של הבן, שיהיה).
חזרה לווטסאפ | חזרה לטלגרם

תודות

תודה לאבנר לוטם, איל עומר, זיו קיטרו, ענבל לוטם ושי לוטם על הסיוע במהלך הכתיבה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//