כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום שני, 3 ביוני 2024

הצד הפיננסי של מוות דיגיטלי

 שני נושאים לי אליכםן הפעם: 

הראשון, מורן אברהם מ"מורן תסדר" ואני כותבות ביחד (בהתנדבות) מדריך למשפחות שכולות שיתמקד בהיבטים הפיננסיים הנלווים למוות בישראל כיום ויעמוד לרשותן, כמובן, ללא תשלום. 

מורן ואני תוייגנו שתינו על פוסט בנושא שפורסם בקבוצת הפייסבוק "נינג'ה פיננסית", ובעקבותיו מורן פנתה אלי והציעה שנכתוב ביחד את המדריך (תודה מורן!). 

קוראי דף הפייסבוק של הבלוג פגשו את הפוסט הזה שכתבתי בפבר' 24': 



לצערי בשבוע שעבר הסתבר לי שצדקתי: אדם נפטר, חשבונות הגיעו למייל שלו (בלבד) ולכן לא שולמו, ועד שזה נודע לבן/ת המשפחה הנותר/ת, הם כבר היו צריכים לשלם גם ריבית, למרות הנסיבות: 

צילומסך של תגובה לפוסט


לכן, המדריך שלנו יכלול גם רשימת חשבונות שעשויים להגיע במייל בלבד וכדאי להתחקות אחריהם אקטיבית אם רואים/ות שלא מגיעים בדואר (בנייר). 

אני עצובה שצדקתי ושמחה שבשאיפה נצליח להקל על אחרים/ות לפחות בנקודה הזו. 


הנקודה השניה קשורה לישיבות שהתקיימו בועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת בשבועיים האחרונים לקראת הצעת חוק הגישה לתוכן דיגיטלי לאחר פטירתו של אדם.  

בישיבה שהתקיימה ב-21/5/24 ביקשה עו"ד ד"ר תמר קלהורה ממשרד המשפטים להחריג את החשבונות הדיגיטליים הקשורים לפיננסים, ועו"ד ד"ר גור בליי, היועץ המשפטי של הוועדה, אישר כי הצעת החוק כבר מחריגה חשבונות פיננסיים. בעקבות זאת שלחתי לשניהם מייל ואני מעלה אותו גם כאן.
המייל שלי לא גרם לשינוי עמדת משרד המשפטים בנושא והצעת החוק הנוכחית אינה כוללת חשבונות פיננסיים, מה שאומר שחשוב ביותר גם כיום וגם אם הצעת החוק תעבור, שאדם ינהל בעצמו בעודו בחייו את העברת המידע הרלוונטי הקשור לחשבונותיו הפיננסיים הדיגיטליים

להלן הטקסט ששלחתי למשרד המשפטים וליועץ המשפטי ב-26/5/24: 

"להבנתי, יש להצעת החוק שתי מטרות: להקל על אדם להסדיר את חשבונותיו הדיגיטליים בעצמו עוד בחייו, ולהקל על משפחות שכולות בהתמודדות לאחר מות יקירן (או במקרה בו נבצר מבעל/ת החשבון לגשת אליו). 

החרגת חשבונות דיגיטליים הקשורים לפיננסים לא משיגה לדעתי אף אחת מהמטרות האלו ועלולה לגרום לנפילתם בין "כסא" חוק הירושה ל"כסא" החוק המוצע. להלן שלוש דוגמאות להמחשה:

1. "פייפל" (PayPal, תאגיד פינטק להעברת כספים, ארנק דיגיטלי וביצוע תשלומים באינטרנט, בינלאומי) – חשבון דיגיטלי פיננסי המתנהל אונליין בלבד.
אחד מהדברים שאני עושה ב"אבק דיגיטלי" הוא לברר האם לחברות יש מדיניות במקרה של מות בעל חשבון ו/או מדיניות במקרה של אי-פעילות בחשבון. להלן תוצאות הבירור שלי לגבי "פייפל" כפי שנערך בנוב' 23:
האם יש להם מדיניות מוות דיגיטלי?
הם מאפשרים לקרובי משפחה לבקש לסגור את החשבון: "כיצד אני סוגר/ת את חשבון הפייפל של קרוב/ת משפחתי?".
לא מצאתי בתמיכה שלהם התייחסות לחשבונות לא-פעילים. שאלתי ונעניתי כי הם לא עושים שום-דבר לגבי חשבונות לא-פעילים: הם יכולים להישאר כפי שהם, "צפים", לנצח.
שאלתי שאלת המשך: האם זה תקף גם לגבי חשבונות שיש בהם כסף – והתשובה היא שכן. הם לא שולחים שום תזכורות (הם כן שולחים מדי פעם מיילים לכלל לקוחותיהם, כמו למשל במקרה של עדכון מדיניות – אבל הם לא שולחים מיילים פרטניים בסגנון: "מזמן לא נכנסת לחשבון, מזכירים שיש לך שם כסף").
הכסף שנמצא ב"פייפל" לא יופיע ב"הר הכסף" / "הר הביטוח". המשפחה תוכל לדעת שהיה שם חשבון רק אם תהיה לה גישה למייל והיא תחפש בו, או אם היא תעבור על פירוט הפעולות בכרטיס האשראי שהיה מחובר לחשבון, תראה שהמילה "Paypal" מופיעה – ותדע שלמילה הזו יש משמעות: שזה לא סתם שם של עוד חנות מקוונת. 

2. "פייבוקס" (אפליקציית תשלומים, ארנק דיגיטלי והעברת כספים, ישראלית) – חשבון דיגיטלי פיננסי המתנהל באמצעות אפליקציה בלבד.
אם ארע אסון והמשפחה איבדה בן/ת משפחה עם הטלפון הנייד שלו/ה, המשפחה עלולה לא לדעת שהיה לו/ה חשבון שם, ובחשבון הזה עשויים להיות כספים (בניגוד לאפליקצייה "ביט" ובדומה ל"פייפאל", כסף שנכנס ל"פייבוקס" נצבר שם, ולא עובר לחשבון הבנק באופן אוטומטי. ניתן לקבל ריבית על הכסף הצבור ב"פייבוקס").
למיטב ידיעתי החשבון ב"פייבוקס" לא יופיע ב"הר הכסף" או "הר הביטוח". המשפחה תוכל לדעת שהיה שם חשבון רק אם תהיה לה גישה למייל והיא תחפש בו. כיוון שכספים יכולים להיכנס ולצאת ישירות מפייבוקס, בלי לעבור בחשבון הבנק, משפחה שרק תעבור על פירוט הפעולות בחשבון הבנק, עלולה שלא לדעת על קיום החשבון בפייבוקס, כולל הכספים שבו.
(פניתי לשירות הלקוחות של "פייבוקס" לאחר הישיבה בשבוע שעבר עם שאלות נוספות להבהרה - טרם קיבלתי מענה). 

3. "בלנדר" (פלטפורמת הלוואות והשקעות חברתיות בין אנשים, ישראלית) - חשבון דיגיטלי פיננסי המתנהל באמצעות אפליקציה בלבד.
אם ארע אסון והמשפחה איבדה בן/ת משפחה עם הטלפון הנייד שלו/ה, המשפחה עלולה לא לדעת שהיה לו/ה חשבון שם, ובחשבון הזה עשויים להיות כספים.
החשבון ב"בלנדר" לא יופיע ב"הר הכסף" או "הר הביטוח".
הפלטפורמה שולחת מיילים ללקוחותיה, אז אם למשפחה תהיה גישה למייל והם ינטרו את המיילים הנכנסים, בשלב כלשהו הם ידעו על החשבון – אבל למה להקשות עליה כך?
דרך נוספת אפשרית לידיעה על קיום החשבון תהיה לעבור על היסטוריית חשבון הבנק ולראות שהמילה "בלנדר" מופיעה, אך גם במקרה זה המשפחה נדרשת לחפש אקטיבית את מה שלא בהכרח ידוע לה שצריך לחפש.

אם החשבונות הפיננסיים ייכללו בהצעת החוק, זה יהיה טוב עבור שני הצדדים: כיום, אם בעל חשבון נפטר (או שנבצר ממנו להשתמש בחשבון), לספק השירות אין איך ליצור קשר עם היורשים/מוטבים כי הם לא יודעים מי הם: ספק השירות יכול רק להיות פאסיבי ולהמתין עד שהיורשים יצרו איתו קשר בנוגע לחשבון. במקרים בהם היורשים לא ידעו על קיום חשבון, כספים עלולים לאבד". 

עד כאן מה שנשלח, ומעכשיו - תוספות עדכניות: 

ב-22/5 שאלתי את "פייבוקס": 

"אם לאדם יש חשבון ו/או כסף אצלכם, האם למשפחה יש דרך לדעת את זה אם הוא לא שיתף אותם בעובדה הזו בחייו, והטלפון שלו לא בידיה?
האם זה יופיע ב"הר הכסף" או כל אופן אחר?
אני רואה שאני מקבלת מיילים על פעולות שמתבצעות בחשבון הפייבוקס שלי: האם לקוח בוחר האם לקבל גם מיילים, או שזה דיפולט?" 

ב-29/5 קיבלתי את המענה הבא: 

"במידה והמשפחה בודקת האם לנייד מסויים יש חשבון אנו יכולים לבדוק זאת ולהמשיך לפעול לפי נוהל נפטרים הקיים אצלנו. הנתון יופיע אך ורק באפליקציה או בפנייה אל שירות לקוחות פייבוקס. המיילים שלקוחות מקבלים בגין פעולות שהם מבצעים נשלחים באופן אוטומטי (לא בחירה)". 


בדיקה נוספת שערכתי היא מול "טריא": 

אבק דיגיטלי 22/5: 

"החשבון ב"טריא" מתנהל באמצעים דיגיטליים בלבד, נכון?
אם לאדם יש חשבון ו/או כסף אצלכם, האם למשפחה יש דרך לדעת את זה אם הוא לא שיתף אותם בעובדה הזו בחייו?
האם זה יופיע ב"הר הכסף" או כל מקום אחר?
אני מניחה שעל פעולות שמתבצעות מתקבל אצל הלקוח מייל: האם לקוח בוחר האם לקבל מיילים, או שזה דיפולט?
האם אתם גם שולחים בדואר ניירת כלשהי?"

טריא 26/5: 

"אם לאדם יש חשבון או כסף אצלנו, בעל ההשקעה ידע על כך ויש העברות שבוצעו מהחשבון של בעל ההשקעה לחשבון שלו בטריא.
במידה ויש למשפחתו גישה לחשבון בנק שלו, ידעו על כך.
ניתן לבדוק בהר הכסף/ ביטוח אם מופיעה לך השקעה.
אנו שולחים מייל לכל לקוח, את יכולה לבחור לאיזה מייל הפרטים ישלחו.
אין דואר פיזי שנשלח". 

אבק דיגיטלי 26/5: 

"זה שאדם יודע בעצמו שיש לו השקעה אצלכם זה אין לי ספק :) - מה שמעניין אותי זה מה קורה לאחר מותו של אדם, במידה והוא לא שיתף את משפחתו בכך כשעוד היה בחיים. 
אם אני מבינה נכון את תשובתך, נתוני "טריא" כן נכללים בהר הביטוח / הכסף? חשוב מאד שהתשובה תהיה מדויקת: אני לא שואלת האם המשפחה יכולה לבדוק בהר הביטוח / הר הכסף - אני שואלת האם טריא תעלה בתוצאות של בדיקה שכזו.
אין לי ספק שאדם יכול לבחור לאיזה מייל פרטים מכם יישלחו :) - אני מתמקדת ב"תסריטים" ספציפיים הנוגעים למוות: בהנחה שאדם בחר שהמיילים מכם יגיעו רק אליו, והוא כבר לא בחיים, ולמשפחה שלו אין כרגע (או בכלל) גישה למייל שלו: מעניין אותי לדעת אם ואיך המשפחה יכולה לדעת שלאותו אדם היה חשבון אצלכם.
לחפש בפירוט הפעולות בבנק ולראות האם המילה "טריא" מופיעה שם זו אופציה, אם אני מבינה נכון". 

טריא 26/5: 

"כשמשקיע נפטר, בדרך כלל אנו פועלים על פי צו ירושה שנשלחים מטעם היורשים.
לצערי ברגע שמשקיע נפטר, אנו לא יכולים להודיע על כך ליורשים כי אנו לא יודעים מי היורשים.
בעת פתיחת צוואה בדרך כלל מאתרים את כלל כספי החסיכון ואז על פי זה פועלים.
לאחר שנשלחים אלינו צווים ומסמכים שאנו דורשים מהיורשים , בעצם מבוצע ייפוי כוח ואז נוכל לתת פרטים על ההשקעה ולבצע פעולות כמובן.
לגבי האתר, מהבנתי אנו מופיעים שם ואכן ניתן גם לגלות דרך העברות מטריא ולטריא".

אבק דיגיטלי 26/5: 

"אם היורשים שולחים אליכם צו ירושה אז הם כבר בשלב בו הם יודעים שלנפטר היה חשבון אצלכם :) .
אני מנסה לגשר על הפער ולהבין איך המשפחה יכולה לדעת שהיה לו חשבון אצלכם, אם היא עדיין לא יודעת את זה: ניתן להנחות את המשפחה לחפש בתנועות בחשבון הבנק - מצוין.
אם אדם כתב צוואה מסודרת וכלל בה גם את החשבון שלו בטריא - אין בעיה, כמובן. אני מחפשת מידע עבור המשפחות שזה לא המקרה אצלן.
וגם טוב לדעת שהחשבון אצלכם כן אמור להופיע בהר הביטוח / הכסף". 


בהזדמנות זו אני גם מסבה את תשומת לבכםן לכך שהוספתי עוד חברות פיננסיות במדריך השני

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//