כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום רביעי, 4 בנובמבר 2015

כשפייסבוק לא מספיק רגישה

לרגל יום הולדתה העשירי שחל ברביעי לפברואר 2014, פייסבוק השיקה את האפשרות לראות סרטוני Look back: בסרטון באורך דקה הרשת מציגה בפניך את "רגעי השיא" שלך ברשת החברתית מאז הצטרפותך ועד ליום יצירת הסרטון.
יום למחרת, בחמישי לפברואר 2014, ג'ון ברלין ריגש אנשים בכל רחבי העולם כשהעלה וידאו בו הוא מתחנן בפני פייסבוק שתאפשר לו לראות את סרטון ה-Look back של בנו המת, ג'סי ברלין. 


המחאה המרגשת הפכה ויראלית, תוך יום פייסבוק יצרה איתו קשר: 

צילומסך, פייסבוק, ג'ון ברלין 

ועוד באותו החודש שינתה את המדיניות שלה והיא מאפשרת מאז לבקש לראות סרטוני Look Back של מתים. זהירות, זוהי מלכודת: אם תפנו לפייסבוק ותבקשו לראות סרטון של אדם שנפטר, הרי אתם בזאת בעצם מיידעים את הרשת בכך שאותו אדם מת, מה שגורם לכך שהפרופיל שלו/ה יהפוך לפרופיל הנצחה - פעולה בלתי הפיכה שאני ממליצה להימנע ממנה ככל האפשר, או לפחות לנקוט בה מתוך כוונה וידיעת השלכותיה

בדצמבר 2014 פייסבוק השיקה את האפשרות "לראות את השנה שלך בתמונות" (Your Year In Review): אוסף של תמונות "משמעותיות" (על פי האלגוריתם של פייסבוק) שהעלית ו/או שאת/ה מתוייג/ת בהן מהשנה החולפת, וגרמה כאב לאנשים שהאלגוריתם בחר להראות להם רגעים משמעותיים שכללו יקירים שמתו, כמו במקרה של אריק מאייר, שפייסבוק הציגה לו את תמונת בתו בת השש שמתה באותה השנה, ביום הולדתה. 

צילומסך, אריק מאייר 

גם לעדה הוז פלס, סבתו של רועי פלס שנהרג ב"צוק איתן", האלגוריתם הכאיב בסוף 2014

צילומסך, פייסבוק, עדה הוז פלס 

ההמצאה האחרונה של פייסבוק בתחום היתה On This Day שהושקה במרץ 2015: האלגוריתם בוחר זכרונות מההיסטוריה הפרטית שלך בפייסבוק ומציג לך אותם. הבעיה היא שלפעמים היא מזכירה לך בדיוק את מה שהיית מעדיף לשכוח, למשל מוות של חבר אהוב, כמו שקרה לשון פורבס

צילומסך, פייסבוק, שון פורבס 

צילומסך, פייסבוק, שון פורבס 


באוקטובר 2015 פייסבוק אפשרה להגדיר בצורה מדויקת יותר את מי שלא הייתם רוצים שייכלל בזכרונות שלכם, למשל - אבל זה לא פתרון מספיק טוב בעיני, כי א. אין את האפשרות לבקש לא לראות יותר בכלל זכרונות ו-ב. עצם העובדה שצריך לציין תאריכים מסויימים או אנשים מסויימים שאתה מבקש שלא יועלו באוב עלולה להיות מכאיבה כשלעצמה.

עד כאן אפשר לפטור את פייסבוק מאחריות ולהגיד "היא לא חשבה על זה" או "אי אפשר לצפות מאלגוריתם לרגישות והבנה של סיטואציות אנושיות" - או לפחות זה מה שאנשים מסויימים אומרים - אבל לא כולם. במקרים הבאים אי אפשר לעשות לפייסבוק שום הנחות, בעיני: היא מתנהלת באופן חסר התחשבות וחסר רגישות, נקודה. ואלו אנשים שמתנהלים כך בתוך החברה, לא אלגוריתמים (וגם אלגוריתמים נוצרים על ידי אנשים): 

בדצמבר 2011, לפני ש-אנטוני TJ קנטה בן ה-20 התאבד בירייה, הוא העלה לטיימליין שלו תמונה עם אקדח מכוון לפיו. זה אימג' כה מצמרר שהייתם מצפים מפייסבוק מיד להסיר את התמונה, נכון? אז זהו שלא. המשפחה והחברים פנו פעמים רבות עד שהרשת החברתית נענתה לבקשה (כתבה, כתבה). 

אנטוני TJ קנטה

לקח לפייסבוק כחודש להסיר את התמונה של TJ מכוון אקדח כלפי עצמו, כך שרוב משפחתו וחבריו נחשפו אליה - מראה שיתקשו לשכוח, לצערם. אמו אמרה מפורשות שזה "שובר את לבה לראות שהתמונה עדיין שם". 

באוגוסט 2014 דניאל ריי וולף, חייל מרינס לשעבר, העלה לפייסבוק תמונות בהן הוא מתעד את התאבדותו. חבריו הגיבו וניסו לתמוך בו, אבל הוא הצליח להתאבד (כתבה, כתבה). על הטיימליין שלו נשארו שבע תמונות קשות במיוחד לצפייה, אז היינו מצפים שפייסבוק תסיר אותן מיד, לא? אז לא. חבריו הגיבו בזעם:
"פייסבוק תסיר תמונה של ישבן חשוף או חזה חשוף במהירות. איך התמונות האלו מסוכנות יותר מאשר איש צעיר שפוגע בעצמו ומתאבד?" 
דניאל ריי וולף

אחרי יומיים שבהן התמונות היו גלויות ופייסבוק השיבה לפניות מחבריו כי לא תסיר אותן כי "אינן מפירות את הכללים" - פייסבוק הסירה את הפרופיל כולו: ובכן, פייסבוק, לא זה הפיתרון אליו קיווינו. 

צילומסך, פייסבוק, חבר של דניאל ריי וולף
זה גם חסר רגישות ומכאיב שפייסבוק מציעה לחבר לפנות לדניאל ולבקש ממנו להסיר את התמונה, בהתחשב בכך שדניאל כבר לא בין החיים 

הולי גזרד נרצחה על ידי אשר מסלין בפברואר 2014. אנחנו עכשיו בנובמבר 2015, ומשפחתה עדיין נאלצת לראות בפרופיל שלה תשע תמונות שלהם יחד, כיוון ש: הרוצח הוא בן זוגה לשעבר, הפרופיל של הולי הונצח כך שהמשפחה נעולה מחוצה לו, ופייסבוק מסרבת להסיר את התמונות "כי היא משאירה את הפרופילים של המתים המונצחים כפי שהם". באמת, פייסבוק? יש לאנשים שעובדים אצלכם מושג מה זה להתמודד עם רצח של בן/ת משפחה? אתם באמת חושבים שיותר חשוב לשמור על הפרופיל כפי שהוא מאשר להסיר תמונות של הנרצחת עם האיש שרצח אותה ונשפט למאסר עולם? הרי המשפחה והחברים מתרחקים מהפרופיל שלה מאז כדי לא לראות את התמונות האלו. את מי המדיניות הקשוחה והאחידה שלכם משרתת בדיוק? 

פרופיל הפייסבוק של הולי שבו עדיין נראות תמונות שלה עם הרוצח, בן זוגה לשעבר 

בני המשפחה כמובן לא פנו לפייסבוק בבקשה להנציח את הפרופיל שלה - אדם זר כלשהו עשה זאת, פעולה שאני ממליצה בחום להימנע ממנה. תשאירו למשפחה את ההחלטה האם להנציח את הפרופיל או לא.
אם אתם בני משפחה ורוצים להנציח פרופיל - קחו בחשבון שזה בלתי הפיך ויש לזה השלכות, ועשו זאת רק אחרי שתהיו שלמים עם ההחלטה הזו ובטוחים בה. 

פייסבוק, יש לך עוד דרך ארוכה לעשות, מסתבר, לצערי. 


עדכון 11/11/15: 
בצד החיובי, טוב לדעת שלפעמים גם האדם הפשוט יכול להגיע לפייסבוק ולגרום לה לשנות את דעתה, וטוב לדעת שבעקבות עצומה ותחנונים של האב בשם כל משפחתם, פייסבוק הסכימה סוף סוף להסיר את התמונות מהפרופיל המונצח של הולי. בצד הפחות חיובי: למה היית צריכה לחכות כל כך הרבה זמן, פייסבוק, ולקבל חתימות של 11,000 איש? אני חושבת שבמקרה כה ברור וחד משמעי כמו זה, העובדות היו צריכות להיות מספיקות כשלעצמן, ובוודאי שהיו צריכות להספיק בשילוב עם פניית בני המשפחה. 


צילומסך, פייסבוק, סבתה של הולי 
מבקשת ב-29/10/15 לחתום על העצומה
"פייסבוק מעציבה אותנו כשאנחנו מסתכלים על תמונות נכדתנו"


צילומסך, פייסבוק, אביה של הולי 
מבקש ב-28/10/15 לחתום על העצומה
"אני אבא של הולי ואני רוצה שתמונות האלו יוסרו כדי להפסיק את הכאב שהן גורמות למשפחתה ולחבריה"


ותודה לעידו קינן על הלינק. 

עדכון 12/11/15: 
פייסבוק פרסמה את התגובה הרשמית שלה להסרת התמונות מהפרופיל של הולי: 
"דרך מדיניות ההנצחה שלנו אנחנו חותרים לעזור למשפחות לזכור ולחגוג את יקיריהם בפייסבוק תוך שמירה על פרטיות המתים. במקרה הזה קיבלנו דיווח על הפרת זכויות יוצרים והסרנו את התמונות בעקבות הדיווח". 
התשובה שלה גורמת לי לרצות לתלוש את שערות ראשי מרוב תסכול. היא באמת חושבת שהסיבה התקפה היחידה להסרת תמונות של נרצחת עם הרוצח שלה היא "הפרת זכויות יוצרים"? סיריאסלי? 
  1. אם זה באמת המקרה, למה היא לא הסירה את התמונות מוקדם יותר? למה המשפחה שלה היתה צריכה להתחנן + להחתים כ-11,000 איש על עצומה כדי שהתמונות יוסרו?  
  2. זה נראה כמו מקרה כל כך ברור שאני פשוט לא מצליחה להבין למה פייסבוק כל כך מתעקשת להיתפס במדיניות ההנצחה שלה הפעם: את מי היא חושבת שזה משרת, מי יכול/ה להרוויח משהו או לקבל משהו מלראות תמונות של בת 20 עם האיש שדקר אותה 14 פעמים במקום העבודה שלה ולאחר מכן נשלח לכלא למאסר עולם? אם חשוב לה לעקוב אחר מבוקשה של הנרצחת, אפשר להניח שהיא לא היתה רוצה לשמור תמונות שלה עם הרוצח שלה. כיוון שהיא לא כאן כדי לראות את התמונות ושנשאל אותה לדעתה, בואו ניקח את הצעד הבא בקו המחשבה הזה. מטרת הפרופיל המונצח היא להיות אבן שואבת לזיכרון המת/ה, נכון? זה המקום בו כולם מתכנסים כדי לשים על הטיימליין שלו/ה זכרונות, תמונות, סיפורים ווידאו, לעבור על פוסטים, תמונות ווידאו מהעבר, להתגעגע, לזכור, להזכיר ולהיזכר. להיתקל בתמונות שלה עם הרוצח שלה בזמן שמרפרפים בין זכרונות העבר זו דרך טובה להבטיח שהאנשים שאוהבים אותה יתרחקו מהפרופיל שלה, כי התמונות האלו גורמות כאב וקושי, ואז הפרופיל המונצח לא ממלא את המטרה שלו: במקום להוות מוקד משיכה לאנשים, הוא מרחיק אותם. המשפחה שלה ביקשה מפייסבוק חזור ובקש להסיר את התמונות - איך זו לא סיבה מספיק טובה כשלעצמה כדי להסירן?  את מי זה משרת, שפייסבוק התעקשה להשאיר את התמונות במשך זמן כה רב? והתמונות במילא היו מוגדרות כך שרק חברי הפייסבוק של הולי יכלו לראות אותן, זה לא שהיה להן איזה ערך לציבור הרחב. אם לפחות עכשיו היתה לה מספיק רגישות כדי לומר "אנחנו מבינים ששגינו כשלא הסרנו את התמונות קודם לכן ובכך גרמנו למשפחתה ולחבריה כאב נוסף, ואנחנו מתנצלים על כך" - אבל לא, היא רק אומרת שהיתה "הפרה של זכויות יוצרים". 
  3. היא אומרת שמטרת הפרופיל המונצח היא "לחגוג את חיי יקירינו המתים דרך הנצחה" - איך אפשר לשים "חגיגה" ו"תמונות של הנרצחת עם הרוצח שלה" באותו משפט? 
  4. היא אומרת שמטרת הפרופיל המונצח היא "לכבד את פרטיות המתים" - איך הסרת התמונות שלה עם הרוצח שלה מפירה את פרטיותה? 

אני פשוט לא מבינה את זה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//