כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום חמישי, 12 בפברואר 2015

פייסבוק מציעה שירות חדש: מינוי איש/אשת קשר למורשת הדיגיטלית

היום, 12 לפברואר, פייסבוק השיקה שירות חדש: את האפשרות למנות מישהו/י שתהיה לו/ה גישה (חלקית) למורשת הדיגיטלית שלנו בפייסבוק לאחר מותנו. 

עדכון 30/4/15: השירות זמין מעתה גם בקנדה. עדכון 12/5/15: זמין גם באוסטרליה, ניו-זילנד ויפן. עדכון 27/7/15: זמין גם באנגליה, ותודה לעו"ד מייק דיאמונד. עדכון אוגוסט 2015: זמין גם בדנמרק ובפינלנד (כנראה בכל סקנדינביה). עדכון ספטמבר 2015: זמין גם בישראל, כתבתי על כך פוסט נפרד

הנה כמה ציטוטים וצילומי מסך מתוך הידיעה הרשמית שלהם לעיתונות: 
"היום אנחנו משיקים שירות חדש שמאפשר לאנשים לבחור איש/אשת קשר למורשת: בן/ת משפחה או חבר/ה שינהלו את החשבון שלהם לאחר מותם. אחרי שנקבל הודעה על כך שאדם נפטר, נהפוך את הפרופיל שלו/ה לפרופיל הנצחה, ואיש/אשת קשר למורשת מטעמו/ה יוכל/תוכל: 
  • לכתוב סטטוס שיוצג בראש הטיימליין לאחר שהפרופיל יהפוך לפרופיל הנצחה (למשל כדי להודיע על מועד הלוויה או האזכרה, או לפרסם כל הודעה מיוחדת אחרת). 
  • להגיב לבקשות חברות חדשות מבני משפחה וחברים שעדיין לא היו מחוברים לפרופיל הזה כשהנפטר/ת עוד היו בחיים. 
  • לעדכן את תמונת הפרופיל ותמונת ה-cover. 
זה נתון לבחירת בעל/ת הפרופיל בעת מינוי איש/אשת קשר המורשת, האם לתת לו/ה הרשאה להורדת ארכיון התמונות, הפוסטים והמידע המצוי בפרופיל כפי ששותפו על ידו/ה בפייסבוק. שאר ההגדרות יישארו כפי שהיו לפני הנצחת הפרופיל. איש/אשת הקשר למורשת לא יוכל/תוכל להיכנס לפייסבוק בשם המשתמש והסיסמה של הנפטר/ת וגם לא לראות הודעות פרטיות. 
אפשרות נוספת היא שבעל/ת הפרופיל תוכל/יוכל לבחור היא שהחשבון שלו/ה יימחק לאחר מותו/ה.   
עד עכשיו, כשמישהו/ה נפטר/ה, פייסבוק הציעה אפשרויות הנצחה בסיסיות וניתן היה לראות את הפרופיל, אבל אי אפשר היה לנהל אותו. על ידי שיחות עם אנשים שחוו אובדן, הבנו שאנחנו יכולים לתמוך יותר גם באנשים אבלים וגם באנשים שרוצים הם עצמם לקבוע מה ייעשה בחשבון שלהם לאחר מותם. 
עיצבנו מחדש את הפרופילים המונצחים על מנת לכבד יותר את הנפטרים: מעתה יופיעו המילים "זוכרים את" לפני שמו/ה של בעל/ת הפרופיל. 
בינתיים האפשרות הזו זמינה רק בארה"ב ואנחנו מקווים להרחיב אותה למדינות נוספות בהמשך. ההחלטה האם לבחור איש/אשת קשר למורשת או לא נתונה לבחירתך.   
הצוות שלנו בפייסבוק אסיר תודה על האפשרות שניתנה לנו לעבוד על השיפורים הללו. אנו מקווים שהעבודה שלנו תסייע לאנשים שחווים אובדן לחוות יותר נחמה ותמיכה". 




כך נראה פרופיל לאחר שהונצח, 
המילים "זוכרים את" נוספו לפני שמה, 
והפוסט העליון ביותר נוצר על ידי איש הקשר למורשת שבחרה. 

התגובה הראשונה שלי היתה: איזה יופי! וואו. שיפור משמעותי לעומת המדיניות הקודמת - והלא קיימת - של פייסבוק בנושא עד כה. 


פייסבוק היא החברה השניה שמציעה פיתרון עצמי לניהול עיזבון דיגיטלי: גוגל היתה הראשונה, כשהשיקה באפריל 2013 את האפשרות ל'ניהול חשבון לא פעיל'. אפשר לקרוא על כך בפוסטים שלי כאן וכאן (בעצם החברה השניה וחצי, אם נספור גם את השירות שיאהו! מציעה ביפן בלבד). 

אתרים רבים מציעים שירותים לניהול עיזבון דיגיטלי, רשימה שלהם אפשר למצוא בפוסט שלי כאן

עלו לי כמה שאלות בעקבות השירות החדש, שאותן הפניתי לג'ודי סת' בדוברות פייסבוק: 
  1. ש: מה לגבי דפים שהנפטר/ת היה/היתה המנהל/ת היחיד/ה שלהם? האם לאיש/אשת הקשר למורשת תתאפשר גישה אליהם, ולו רק כדי למנות מנהל/ת אחר/ת לדף?
    קשה לי לראות תוכן בעל ערך - גם סנטימנטלי וגם פיננסי - נעלם כתוצאה מכך שפרופיל הונצח, רק כי לא מונה/תה מנהל/ת נוסף/ת לדף לפני או אחרי מות בעל/ת הפרופיל שהיה/היתה המנהל/ת היחידי/ה של דף זה.
    ת: לא, לאיש/אשת הקשר תהיה גישה רק לפרופיל האישי בשלב הזה, אבל זה בהחלט משהו שנחשוב עליו בהמשך ככל שהפרויקט הזה יתפתח. 
  2. ש: האם משהו השתנה לגבי הפיכת פרופיל לפרופיל הנצחה במקרה של אדם שמת מבלי למנות איש/אשת קשר למורשת?
    ת: לא, אין שינוי, המדיניות שלנו לגבי פרופיל הנצחה נשארת בעינה. כל אחד יכול לבקש להפוך את הפרופיל לפרופיל הנצחה (אפשר לראות אותו אבל אין גישה אליו ואי אפשר לנהל אותו), ובני המשפחה עדיין יכולים לבקש שהחשבון יימחק. 
  3. ש: האם פייסבוק תציע למשתמשיה להירשם לשירות או תדרבן אותם לכך?
    ת: לא. פרסמנו מידע בחדר החדשות שלנו ואנחנו מקווים שהכיסוי התקשורתי יעודד אנשים להירשם לשירות כראות עיניהם. 
  4. ש: אני לא בטוחה לגבי תיוגים: האם אפשר לתייג אדם שהפרופיל שלו/ה הונצח בפוסט / תמונה? אם כן, אז האם לאיש/אשת הקשר למורשת תהיה אפשרות לנהל את התיוגים האלו? למשל, אם הנפטר/ת תויג/ה בפרסומת או במשהו אחר שאינו הולם או מתאים, האם איש/אשת הקשר למורשת יוכל/תוכל להסיר את התיוג הזה? (לא מצאתי התייחסות לעניין התיוגים כאן).
    ת: כן, אפשר לתייג פרופילים מונצחים. האם התיוג ייראה או לא אצל חבריו/ה תלוי בהגדרות שהגדירו כשעוד היו בחיים. איש/אשת הקשר למורשת לא יוכלו להסיר תיוגים, נכון לעכשיו, אבל הם יוכלו ליצור קשר עם מי שתייג את הנפטר/ת ולבקש שהתיוג יוסר. וכל מה שנוגד את כללי השימוש שלנו אפשר לדווח עליו ואנחנו נסקור את הדיווח ונמחק את מה שייראה לנו כבלתי הולם. 
  5. ש: האם לאיש/אשת הקשר למורשת תהיה הרשאה למחוק פוסטים מהטיימליין של הפרופיל לאחר שהונצח? אם למשל מישהו יכתוב שם דברים פוגעניים.
    ת: לא, יש לנו תהליך יעודי לצורך דיווחים כאלו, שמאפשר לאנשים לדווח על כל דבר שהם מרגישים שמפר את תנאי השימוש שלנו, ואנחנו נסקור את הדיווחים האלו ונמחק את הפוסטים הפוגעניים. 
  6. ש: כתוב שאיש/אשת הקשר למורשת יכול/ה "להגיב לבקשות חברות חדשות מבני משפחה וחברים שעדיין לא היו מחוברים לפרופיל הזה כשהנפטר/ת עוד היו בחיים": מה לגבי כפתור "Follow", אם הנפטר/ת לא הפעיל את האפשרות הזו בעודו בחייו/ה? האם איש/אשת הקשר לעיזבון יוכלו להוסיף את הכפתור, לטובת אנשים שלא ירצו להתחבר עם הפרופיל המונצח אבל כן יוכלו לעקוב אחריו?
    ת: לא, איש/אשת הקשר למורשת לא יוכל/תוכל להוסיף את הכפתור אם לא היה קיים בטרם מות בעל/ת הפרופיל המונצח. 
  7. ש: האם איש/אשת הקשר יוכל/תוכל לכתוב על הקיר של הנפטר/ת ו"לנעוץ" שם את ההודעה גם אם הפרופיל היה מוגדר כך שחברים לא יכולים לכתוב בו על הטיימליין? ואם הפרופיל אכן היה מוגדר כך, האם איש/אשת הקשר למורשת יוכל/תוכל לשנות את ההגדרה הזו, כדי שחברים ובני משפחה יוכלו לבטא את האבל שלהם על גבי הטיימליין של הפרופיל המונצח?
    ת: לא, איש/אשת הקשר למורשת לא יוכל/תוכל לשנות את ההגדרות שקבע/ה בעל/ת הפרופיל המונצח טרם המוות, ולכן אם הפרופיל הוגדר כך שחברים לא יכולים לכתוב על הטיימליין, הפרופיל המונצח יישאר במצב הזה. 
  8. ש: האם המינוי כאיש/אשת קשר ניתן לביטול או להחלפה?
    למשל, אם זוג נפרד, האם המינוי כאיש/אשת קשר יוכל להתבטל מבן/ת הזוג הקודם/ת, או להיות מועבר לבן/ת זוג הבא/ה?
    ת: כן, אפשר לשנות את בחירתך באיש/אשת הקשר שלך כמה פעמים שרק תרצה/י במהלך חייך. 
  9. ש: האם המדיניות של פייסבוק השתנתה לגבי מי יכול לדווח לה על מוות של משתמש ו/או איך מיידעים אותה לגבי מוות?
    אני מוצאת את המדיניות הנוכחית, שבה כל אחד יכול לדווח על כל אחד, וכל מה שצריך בשביל זה זה לינק להספד, מטרידה. 
    אני מצרפת צילומי מסך של איך שנראה בעבר הטופס להודעה על פטירת משתמש/ת ואיך שנראה עכשיו הטופס לבקשת הנצחת פרופיל: האם הם רק נראים אחרת, או שיש שינוי במדיניות שנלווה לשינוי במראה?
    ת: כל אחד יכול לבקש להפוך פרופיל לפרופיל הנצחה, אבל מישהו מהצוות שלנו מוודא את זה ובודק כל בקשה כזו ביסודיות - אנחנו מבקשים לינק להספד או ידיעה חדשותית, אבל אנחנו מחפשים גם הוכחות חברתיות נוספות כדי לוודא שהבקשה לגיטימית. יש לנו אחוזים נמוכים של הנצחות שקריות. מחיקת חשבון שלם אחרי הנצחתו יכולה להתבקש רק על ידי קרובי משפחה מדרגה ראשונה ואז נבקש גם תעודת פטירה.
    השינוי הוא רק במראה. 





פייסבוק שיתפה פעולה בפרויקט הזה עם ג'ד ברובייקר, דוקטורנט במדעי המידע באוניברסיטת קליפורניה שבאירווין, כחלק משיתוף פעולה אקדמי, על מנת לשמוע ממנו על ממצאיו משש שנות מחקר של מוות ואבל במדיה החברתית ועל מנת שיספק לה משוב והכוונה במהלך העיצוב והפיתוח של 'מינוי איש/אשת קשר למורשת'. 

7 תגובות:

  1. היי.
    רציתי לשאול: אם ככה, אז האם היורש יוכל לכתוב פוסטים? כי לכאורה איך המערכת תבדיל בין הודעה על הלוויה להודעה אחרת?

    השבמחק
    תשובות
    1. היי,
      תסתכל/י על הצילום מסך של הדוגמה שיש כאן למעלה, זה יהיה יותר ברור: בפרופיל של אפריל מאיירס, ההודעה שנעוצה למעלה בטיימליין שלה לא נראית כאילו שאפריל כתבה אותה, אלא כאילו שוויליאם מארייס, איש הקשר שאפריל בחרה, כתב אותה ונעץ אותה למעלה.

      מחק
    2. היי ורד.
      קודם כל תודה על התשובה.
      ועדיין: ת'כלס- כמעט כל האופציות שהיו קיימות בדף הפייסבוק של אפריל ישארו כמות שהן גם עכשיו. אז אולי וויליאם לא יוכל לקרוא מסרים אבל מבחינת כל שאר הדברים -ללא שינוי, הלא כן?

      מחק
    3. אני לא בדיוק מבינה את השאלה: מבחינת מי או מה הדברים ללא שינוי?
      מבחינת איך שהפרופיל המונצח ייראה לחברים?
      מבחינת האפשרויות שעומדות לרשות וויליאם?
      ללא שינוי לעומת מה: לעומת המדיניות של פייסבוק עד יום חמישי?

      מחק
    4. היי ורד.
      התכוונתי לומר שויליאם יוכל להוסיף הודעות בטיימלין כמה שהוא רוצה, יוכל למחוק תגובות לאותם הודעות שהוא כתב. חברים יוכלו להמשיך ולפרסם פוסטים בפייסבוק של אפריל- אם זאת היתה ההגדרה שלה בזמנה.
      אז מה החידוש הגדול כאן? שאי אפשר להוסיף תמונות חדשות? אי אפשר לקבל מסרים?
      באותה מידה, אפשר היה גם לא להודיע לפייסבוק על פטירתה אלא פשוט להוסיף בתמונת הנושא: ז"ל. וכך מבחינה חיצונית יבינו כולם מהי מהות הפרופיל.
      זאת אומרת, הדברים קשורים אחד בשני: אפשרויות הביצוע שעומדות בפני ויליאם בדף הפייסבוק לא ישתנה מהותית ממה שהיה בזמן אפריל וכתוצאה מכך גם מבחינת הצופים (שמן הסתם הם חברים) לא ישתנו האופציות שהיו להם בזמנה. כמובן שהם לא יוכלו להמשיך לתקשר ישירות עם אפריל...
      יום טוב.

      מחק
    5. בוא נבדיל רגע בין החוויה של המשפחה של אפריל לבין החוויה של חברי הפייסבוק של אפריל.
      מבחינת החברים: מי שהיה חבר שלה יוכל להמשיך ולכתוב לה על הקיר (אם הקיר היה פתוח לכתיבתם בעת מותה). מבחינתם ההבדל היחידי בהפיכת הפרופיל שלה למונצח כשהיא מינתה איש/אשת קשר למורשת הוא שעכשיו בכל עת כשהם ייכנסו לפרופיל שלה הם יראו הודעה שוויליאם נעץ.
      מבחינת מי שעוד לא חבר פייסבוק של אפריל, עכשיו הם יכולים להציע חברות ושוויליאם יאשר אותם, מה שבלתי אפשר בפרופיל מונצח שאין לו איש/אשת קשר.
      מבחינת המשפחה: אם אפריל הגדירה שוויליאם יוכל להוריד עותק של הארכיון שלה, זה אומר שעכשיו יש להם את כל התמונות, הוידאו וכו' שלה, שזה מעולה. לפרופיל מונצח אי אפשר להיכנס ולכן אי אפשר להוריד עותק מהארכיון. כמו כן, הם לא צריכים להתלבט ולתהות מה היא היתה רוצה, כי היא השאירה הנחיות לביצועה לאחר מותה, והם יודעים שהיא רצתה שלוויליאם יהיה את התפקיד הזה.
      ההרשאות שלו מוגבלות ויש הרבה דברים שהוא לא יכול לעשות, אבל זה יותר טוב מכלום.
      באופן כללי הבעיה עם הפיכת פרופילים למונצחים היא שכל אחד יכול לעשות את זה לכל אחד, ולכן הפרופיל יכול להפוך להיות מונצח לפני שהמשפחה של אפריל הספיקה להיכנס ולהוריד עותק מהארכיון (לדוגמה) גם אם יש להם שם משתמש וסיסמה נכונים. המשפחה עלולה בשניה פתאום למצוא את עצמה מול פרופיל מונצח ונעול, בלי התראה. וזה בלתי הפיך (אם היא באמת מתה כלומר וזה לא תעלול) - פרופיל מונצח נשאר מונצח. הזכות היחידה ששמורה למשפחה הביולוגית היא לבקש למחוק את הפרופיל.
      מקווה שעכשיו ההבדל בין פרופיל מונצח נקודה לבין פרופיל מונצח שיש לו איש/אשת קשר ברור יותר.

      מחק
  2. הי ורד.
    אני חושב שהבנתי את ההבדל בין 2 הפרופילים שציינת.
    תודה!

    השבמחק

//