כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום חמישי, 22 בפברואר 2018

דיון בכנסת יולי 2017, נספח א': מכתב מאלמנה

ב-4/7/17 התקיים בועדת המדע והטכנולוגיה בכנסת דיון בשם: "הזכויות על נכסים דיגיטליים לאחר המוותשהוזמנתי לפתוח (גם את הדיון הקודם שהיה בכנסת בנושא, בועדת פניות הציבור בדצמבר 2014, הוזמנתי לפתוח). 

הילה גרין
 הוזמנה להשתתף בדיון אף היא. כיוון שלא יכלה להגיע במועד שנקבע הצעתי לה לכתוב מכתב שיחולק לבאים. לצערנו הועדה החליטה שלא לחלק אותו ואני שמחה על ההזדמנות כן לחלוק אותו עמכם/ן כאן:





"יו"ר וחברי וחברות ועדת המדע והטכנולוגיה, ומשתתפות ומשתתפים בישיבה בנושא "הזכויות על נכסים דיגיטליים לאחר המוות", תודה על קריאת דבריי.

בקיאים ומוכשרים ממני בוודאי יעלו לפניכם בישיבה טיעונים רלבנטיים בעניין ההבטים הפיננסיים וההשלכות החומריות, בנוסף לאלמנט האישי, של כל המכוּנֶה "עיזבון דיגיטלי", כמו גם טענותיהם של הספָּקים ב"שוק הדיגיטלי" בדבר חובותיהם-לכאורה בכל הנוגע לפרטיוּת של נפטרים/ות. אבל אני אבקש כי תתנו דעתכם על הדברים הבאים:

אנא דמיינו כי בן 54 נכנס לניתוח שאמור "להרוויח לו" עוד שנים ארוכות בבריאות משופרת. הָאיש לא מכין צוואה, ופטירתו עקב סיבוכים של אותו ניתוח מותירה את כל אשר השאיר אחריו ללא "הנחיות מטעמו". בידֵי אשתו שבורת הלב נשארים תצלומים שלו ושל קרובֵי משפחתו מתקופות שונות בחייו, מכתבים שכתבו לו ואף כאלה שכתב הוא; ציורים מקוריים והדפסים שֶׁהכין מיצירות שלו ושל אמנים אחרים; דיסקים של מוסיקה שאָהב; תכשיטים וחפצֵי חן ומזכרות שונות שאָסף; חשבון בנק, ופוליסות ביטוח, ודירה שֶׁהספיקו לרכוש... בכל אלה וכיוצא בהם מתחלקות על-פי צו ירושה אשתו ובִתּוֹ (מנִשׂואין קודמים), כמתחייב במקרים בהם מנוח/ה לא מותיר/ה צוואה. אבל בנוסף לכל אלה מותיר הָאיש פרופיל פייסבוק. כמעט בלתי פעיל. עם "שלושה וחצי חברים", ותשע "תמונות משתמש", וזהו. ואל טיימליין זה נכנסת אלמנה אחת אשר אור חייה נלקח ממנה, ושָׁם כותבת עוד אליו. ועליו. ואותו. כותבת אל ALAN M GREEN, זה "שֵׁם המשתמש" של בעל הפרופיל. זה שְׁמו של הָאיש. אשתו של אלן כותבת אליו, ועוד מספיקה לספר לו איך גיסתו, אחותה היחידה, חולה במחלה ממנה לא תחלים, ואיך עברה גם אורית אל עולם האמת. וְאת הנכתב בטיימליין הזה, על "קיר הדמעות" הזה, רואים רבים. ומבקשים חברוּת, ומצטרפים אל "מַצֶּבֶת חברֵי הפּוֹסְט מוֹרְטֶם של אלן", שָׁם כותבת אש"א, אשתו של אלן שֶׁהיא גם אחותה של אורית. כי בעל הפרופיל, הָאיש שלה, לא השאיר הוראות שֶׁאוסרות עליה לעשות זאת, ממש כפי שֶׁלא השאיר הוראות כנגד הצגת יצירותיו בתערוכות אחרֵי מותו, וגם לא הנחיות להעביר את כל הדיסקים שלו לגורם אחר במקום לחלק אותם בין אשתו לבין בִּתּוֹ. חזקה עליו כי כל *אשר היה לו בחייו* הותיר ליורשותיו, בין אם מדובר בכל דבר שניתן לאחוז בו פיזית, ובין אם מדובר בנגישות ל'חלקה' הקטנה שלו בסייברספייס.

אלא שֶׁלא כך סברו בפייסבוק. ובליל שבת 16 ביולי 2010, ארבעה-וחצי חודשים לאחר פטירתו של בעל החשבון, סגרו לפתע - בלי אזהרה מֵראש ובלי כל הסבר מֵאז - את הפרופיל ההוא. ירד לטימיון, עם כל הפוסטים והתמונות שהעלתה אשתו של בעל הפרופיל, אשר באה לְשָׁם אחרי פטירתו לספוד לאהוב-נפשהּ ולבכותו; עם כל המילים הטובות שֶׁכתבו לה כל החברים שהצטרפו מֵאז; עם התנחומים שֶׁהעלו עת גיסתו של הצטרפה אליו מֵעבר לעולם המימדים בו נותרה היא, אש"א. ועם המעט, כל כך מעט, שהיה שָׁם מקודם מימֵי חייו של בעל הפרופיל.

... עוד באותו לילה פתחה לי חברה פרופיל פייסבוק חדש - שלי, ועל שְׁמִי ועם חשבון דוא"ל שלי. אני כותבת בו מֵאז - מבחינתי - כדף-המשך לדף שהיה של אלן שלי, ואשר הפייסבוק בשרירות-לב אִיְּנוּ. פשוט כך. הורידו לטימיון ולא נמצא מֵאז. 

על הפרופיל ההוא עוד כתב לו מישהו מהעבודה, ראיתי כשנכנסתי אחרי פטירתו: "אלן, תיכף אחרי שאתה יוצא מהניתוח אנחנו הולכים לשתות קפה". ובבוקר אותה שבת אחרונה כתב חבר-הנפש שלו: "אלן בקומה. כל מי שיכול להתפלל או לשלוח מחשבות טובות..."; אבל למחרת עידכן: "אלן נפטר." נותרו ברשותי מברקֵי התנחומים ששלחו אליי, כמו המברקים שקיבל אהובי כשנפטרה אִמּוֹ/חמותי; מהטלפון הנייד שלו כבר הורדתי למחשב ושמורות אצלי התמונות שצילם כשפקדנו את קברהּ של חמותי, המצֵּבה שלה שֶׁעוד הספיקו להקים על-פי העיצוב שלו; את חפץ-הנוֹי בדמות-תוכּי שאָחז ביָדו באותה תמונה שֶׁהעלה לפייסבוק כבר מסרתי לבִתּוֹ. אבל הפוסטים והתמונות שֶׁהיו בפייסבוק של הָאיש שלי - נגזלו ממני, פשוט כך. שלי הם בְּדין - כמו כל דבר אחר שהותיר אחריו. 

ואם מאוחר מידי להשיב לי את אשר נחמס ממני, אנא מכם, הקוראים את דבריי עכשיו. תנו דעתכם להַסְדרה הכל-כך נחוצה של זכויותיהם של יורשים על ההיבטים הדיגיטליים של עיזבונות שמותירים/ות אחריהם/ן נפטרים/ות. דין אחד חייב שֶׁיחול על *כל ההיבטים* של *כל אשר* מותיר/ה כל נפטר/ת אחריו/ה.

מקווה כי יעלה בידכם לקדם את הנחוץ, וְלא ימצאו עצמם אחרים "נעולים מבחוץ" וחסומים מלגשת אל הסלולרי, או אל המשתמש ב"חנות האינטרנטית", או אל פרופיל הפייסבוק שנותרו אחרי מי שהלכו לעולמם.

אני מודה לכם על תשומת הלב שֶׁהקדשתן וְהקדשתם לדבריי.

אש"א הילה גרין
אשתו של אלן, אחותה של אורית"


(ההדגשות בטקסט במקור)


--------------------------------------------------------------------------------------------

את מכתבה של האחות השכולה שני מרבל לחברי הועדה ניתן לקרוא כאן

החומרים שהכנתי לקראת הדיון עלו בפוסטים נפרדים ונמצאים כאן בתפריט מימין תחת הכותרת "ישראל". מה שאני אמרתי בדיון יעלה בפוסט נפרד. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//