כל החומרים בבלוג עומדים לרשותך בחינם. הם מסודרים לפי נושאים בתפריט מימין, כדאי לגלול מלמעלה למטה על מנת לראות את כל האפשרויות

יום רביעי, 21 באוקטובר 2015

חקיקת "מוות דיגיטלי" חדשה?


אם אתם מכירים אנשים בצרפת, עכשיו הזמן לעורר אצלם מודעות לסוגיות מוות דיגיטלי, כי "צרפת פותחת את 'חוק הרפובליקה הדיגיטלית' להערות מהציבור", דיווח ה-Telecompaper ב-7 בספטמבר:
"חוק האינטרנט של צרפת, שהכריזה עליו לפני שלוש שנים כמעט, ועכשיו נתנה לו את השם הרשמי 'חוק הרפובליקה הדיגיטלית', יפורסם באופן מקוון ב-21 לספטמבר, והציבור יוזמן להעיר עליו. כל הצעה תיבחן אם תקבל מספר מסוים של 'לייקים' בפייסבוק... בחוק יש מקום מרכזי לעקרון נייטרליות הרשת ולאפשרות גישה בלי אפלייה לתוכן ולשקיפות... לחוק שלושה חלקים, סביב המוטיבים 'חירות', 'שיוויון' ו'אחווה'... החלק השני כולל זכויות משתמשי אינטרנט, וקובע יתדות לכך שנתוני המשתמשים חייבים להיות נגישים להם באופן חופשי. הוא יקבע בחוק עבור כל הקטינים את הזכות להישכח, שמאפשרת להם לבקש הסרה של תמונות או חומרים אחרים, במקום שיצטרכו לתת הצדקה להסרה, כמו במצב הנוכחי. החוק גם יפרט את התנאים למה שמכונה 'מוות דיגיטלי', ויאפשר לאנשים לכתוב צוואה לנוכחותם הדיגיטלית אחרי המוות... החוק יעלה להצבעה ראשונה בפרלמנט בתחילת 2016".

עדכון מ-21 בספטמברנדחה, אמשיך לעדכן.
עדכון מ-27 בספטמבריש אתר המוקדש לחוק הזה, והוא אפילו באנגלית. אם אתם מעדיפים צרפתית, זה הקישור.

זאת הפעם הראשונה שנתקלתי בתחרות לייקים לגבי חקיקה, אבל היא פותחת הזדמנות טובה למעורבות של אזרחים. נקווה שצרפת תאפשר לאנשים לנהל את העיזבון הדיגיטלי שלהם בעודם בחיים, ותעודד אותם באופן פעיל לעשות זאת. 

אם אתם מכירים אנשים בקליפורניה, עכשיו הזמן להפנות את תשומת לבם ל-Assembly Bill 691 (אפשר למצוא אותו גם כאן), כפי שדווח ב-29 באוגוסט ב-Santa Cruz Sentinel Business, במאמר "בידי מי יהיו החיים הדיגיטליים שלכם אחרי המוות?". מתברר שבחוק הזה תומכות "פייסבוק, יאהו, AOL וקבוצת לובי שמייצגת את גוגל, מיקרוסופט ואפל" – או במילים אחרות, הוא "נכתב על ידי חברות טכנולוגיה ולמענן, ולא על ידי ולמען אנשים ובני משפחותיהם השכולים והאבלים".


אני מודה שהייתה לי קצת צמרמורת כשקראתי את המאמר הזה ומה שעבר על אביה של מרשה מהרן אחרי מותה, בכל הנוגע לעיזבון הדיגיטלי שלה.

הצטערתי מאוד לשמוע שיש אפשרות שהחוק הזה יתקבל בקליפורניה, היה עצוב לשמוע ש-PEAC מנסים לדחוף את החוק שלהם במקום זה שנוסח על ידי ULC, כך שהוא עלול להתפשט למדינות נוספות בארה"ב. הזדעזעתי להבין שהוא כבר התקבל בווירג'יניה ביולי (עם התאמות) והוצע באורגון בנוסף על על קליפורניה, והיה עצוב עוד יותר לשמוע ש-ULC לא עומדים על שלהם, אלא שינו את החוק שלהם, שכבר התקבל בדלוור והוצע ב-26 מדינות נוספות, הישגים שיתבטלו עכשיו. הנוסח החדש נמצא כאן.

אני מניחה שהמצב הזה קשה ומתסכל מאוד עבור הוריו של אריק ראש, ריקי ודיאן, שעבדו קשה כל כך כדי לשנות את החקיקה בווירג'יניה בעבר (2013), אחרי מותו של בנם (2011). בדקתי, ואכן – ריקי כתב בנושא בחודש מרץ:
"SB1450 ישרת רק את הספקים. הוא ימשיך לאפשר להם לשלול מאהוביהם של נפטרים את הגישה לעיזבון הדיגיטלי... SB1450 כאילו משחזר את הגיהנום שעבר עלינו בשנת 2011... SB1450 נכתב על ידי תעשיית האינטרנט ולמענה, לא למען משתמשים או לקוחות, והוא בהחלט לא יעזור למשפחות אבלות לאסוף זיכרונות".

הפוסט המקורי

הפוסט המתוקן

עדכון מ-28 בספטמברהפוסט המתוקן הסופי
את החוק בצורתו הסופית אפשר להוריד כאן

 בא לי לתלוש את שערות ראשי:
"חוק גישת מנהלי עיזבון אחידה לנכסים דיגיטליים המתוקן (The Revised Uniform Fiduciary Access to Digital Assets Act) מבהיר את אופן היישום של חוקי פרטיוּת פדרליים ונותן תוקף חוקי להנחיותיו של מחזיק חשבון להעברת נכסים דיגיטליים. הנוסח של חוק זה משנת 2014 אמנם נתן למנהלי עיזבון כברירת מחדל גישה לכל המידע הדיגיטלי, אבל החוק בצורתו המתוקנת מגן על תוכנה של תקשורת אלקטרונית מפני חשיפה בהיעדר הסכמה מצד המשתמש. מנהלי עיזבון עדיין יכולים לגשת לנכסים דיגיטליים אחרים, אלא אם כן המשתמש אסר על כך".
 השוואה בין החוק המקורי – חוק גישת מנהלי עיזבון אחידה לנכסים דיגיטליים (=UFADAA המקורי), חוק ציפיות  ובחירות פרטיוּת אחרי המוות (=PEAC, privacy expectations afterlife and choices) וחוק גישת מנהלי עיזבון אחידה לנכסים דיגיטליים המתוקן (=UFADAA מתוקן) נמצאת כאן, וחומר קריאה מעניין על המצב נמצא כאן: "שתי קבוצות נאבקות ליצירת חוק אחיד לנגישות של מנהלי עיזבון לנכסים דיגיטליים בכל ארצות הברית".

אלסנדרה מליטו, Investment News

בזמנו, כשחברות הטכנולוגיה ולוביסטים של פרטיוּת התנגדו ל-UFADAA, ל-ULC הייתה תשובה מוכנה, וקיוויתי שהם יעמדו על שלהם נגד המתנגדים.
הנה פוסט מעניין מאת ג'פרי ר. גוטליב, עורך דין לענייני צוואות וירושות, על התהליך שעבר החוק, ספציפית באילינוי ובאופן כללי. אני לא מכירה אותו, אבל הוא מוצא חן בעיני כבר עכשיו: "לא אעמיד פנים שאני מבין באמת ובתמים את תהליך החקיקה באילינוי (אם כן, הייתי צריך להתקלח לעתים קרובות יותר)". הוא מפנה למסמך מעניין נוסף על המצב מאת לשכת עורכי הדין האמריקנית.

מתברר שהחוק לא התקבל באף אחת מ-26 המדינות שבהן הוצג בגלל לוביסטים בתשלום. מדוע לא נשמעים גם קולותיהן של המשפחות השכולות? פשוט בגלל שאין להן משאבים פיננסיים כמו אלה שהחברות הגדולות יכולות להרשות לעצמן? זה מרתיח.

אם קיום משאלותיהם של המנוחים חשוב לכם כל כך, יאהו, AOL, גוגל, מיקרוסופט ואפל, למה שלא תשאלו אותם ישירות מה הם רוצים?
הנה ההצעה שלי:


לגוגל ופייסבוק יש מעין פתרון פנימי (אם כי לא מושלם) – ניהול חשבון לא פעיל (Inactive Account Manager) ואיש/אשת קשר לענייני מורשת (Legacy Contact) – אבל הם לא מספרים למשתמשים שלהם עליו, הם פשוט מצפים שהמשתמשים ישמעו על הנושא מאמצעי התקשורת.

מטריד אותי מאוד לקרוא ב"קליפורניה מפעילה חוק נכסים דיגיטליים להסכמה מראש (opt-in)" שחבר בית המחוקקים איאן קלדרון מקווה למצב שבו: "קליפורניה תאחז במושכות ותהיה נושאת הדגל של תעשיית הטכנולוגיה". אני מקווה שהחוק הזה לא יתקבל, ושמדינות אחרות לא ינסו להעתיק אותו. למה? כי אין עדיין די מודעות כדי שאנשים יאמרו מפורשות "כן, אני בהחלט רוצה לתת ליורשי או לבני-משפחתי גישה לעזבוני הדיגיטלי," ובלי הרשאה ברורה כזאת בכתב תישלל מבני משפחה אבלים הכניסה לחשבונות של אהוביהם, וכמויות אדירות של תוכן בעל ערך רגשי ו/או כלכלי יאבדו לעד, לנצח.

אני מצפה לקרוא את מה שיהיה לג'ים לאם לומר על הנושא ב"Digital Passingעדכון 28 בספטמבר: ג'ים העלה פוסט קצר בנושא. הפוסט שהעלה בשנה שעברה היה הרבה יותר ארוך ומעניין - גם הוא מאוכזב. כאן נמצא מה שאוון קרול מ"The Digital Beyond" כבר אמר על הנושא. בהתכתבות בינינו גם הוא התייחס ל-PEAC כאל "חוק שנכתב על ידי ולמען חברות הטכנולוגיה והלובי למען פרטיוּת". עדכון מ-27 בספטמבר: אוון כתב פוסט על הנושא ב"The Digital Beyond": "הנוסח המתוקן הסופי של UFADA זמין עכשיו". 


עדכון מ-5 באוקטוברכדאי לקרוא פוסט מעניין בשם "למחוקקי המדינות יש אפשרויות להגנה על העזבון הדיגיטלי שלכם" מאת אלתיאה לאנג ב"מרכז לדמוקרטיה וטכנולוגיה (Center for Democracy & Technology).


למי שמעדיף/ה לדפדף בין תמונות ולא בין לינקים: 

ההשוואה בין גרסאות טיוטות החוק, דף 1

ההשוואה בין גרסאות טיוטות החוק, דף 2

ההשוואה בין גרסאות טיוטות החוק, דף 3

ההשוואה בין גרסאות טיוטות החוק, דף 4

ההשוואה בין גרסאות טיוטות החוק, דף 5

ההתנגדות ל- UFADAA - דף 1 
(חוק גישת מנהלי עיזבון אחידה לנכסים דיגיטליים)

ההתנגדות ל- UFADAA - דף 2 

ההתנגדות ל- UFADAA - דף 3 

ההתנגדות ל- UFADAA - דף 4 




תשובת ה-ULC להתנגדות, דף 1

תשובת ה-ULC להתנגדות, דף 2

תשובת ה-ULC להתנגדות, דף 3


-------------------------------------------------------------------------
אני מודה מקרב לב לענבל שגיב-נקדימון על תרגום הפוסט הזה מאנגלית לעברית.
אני לא מספיקה הכל לבד. רוצים/ות לעזור גם? אשמח. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

//